onsdag 27 april 2011

Sommar, sommar....

Ja, det verkar som den kommit för att stanna, även om det var lätt markfrost i natt. Men så länge solen skiner så blir det fort varmt- för årstiden vill säga.
   Jag såg gatu och miljöborgarrådet ( hon är väl det ännu?) i Stockholm, Ulla Hamilton, demonstrera en av de värsta uppfinningar jag vet, en ny sand- och lövblås utanför Tekniska nämndhuset.   Inte nog med att den drar upp dammpartiklar i luften, den spyr ut avgaser också. Till skillnad mot bilar med dubbdäck på Hornsgatan tydligen.. Miljövänligt i världens renaste huvudstad ?  Hmmmm, tillåt mig tvivla!
    Det vore bättre om hon- och de övriga politikerna- ägnade sig åt att göra parkerna säkra. Det var skrämmande siffror som redovisades i Metro den 27/4. Att bege sig till Tanto eller Kungsan är som att bli misshandlad, bestulen eller - om man är kvinna- bli våldtagen. Ja, det är väl vanligast att det är kvinnor som blir våldtagna.
    När vi nu är inne på ämnet. Förre höjdhopparen har kommit ut med en bok där han berättar hur han blev utnyttjad av sin styfar och tränare. Genast kommer hans idrottskamrat, Tregaro, och berättar samma sak.
 Vad är det med alla kändisar ? Måste de hänga ut dem som inte kan försvara sig ? varför inte anmäla dem , eller ta itu med det när sådant sker?  Är det inte övergrepp så har de växt upp med misshandel eller missbruk.  Vilket allmänintresse har detta ? Gå till en psykolog eller terapeut och tala ut om problemen. Eller är det av penningbehov man talar ut ? Det verkar var så med den senaste "trenden" : jag lider av en eller annan bokstavskombination eller är bipolär. Lite cyniskt kanske att säga så, men det verkar som om de vill ha upmärksamhet: se mig, se mig !    Det  vore bättre om de sökte en förklaring till varför så många drabbas av ADHD och andra kombinationer. Ställ frågan till läkare och forskare istället för att gråta ut i media i tid och otid.
   För att återgå till miljön. I Sandviken ska man försöka utnyttja den värme som bildas på konstgräsplanerna och Jernvallen , och lagra den i batterier i grunden. Utan blir +40 i solen, den energin vill man testa om man kan ta tillvara och  värma upp närliggande skola t.ex På vintern drar den konstfrusna arenan lika mycket energi som 400 normalstora villor. Men nu vill man se om det fungerar att ta tillvara solenergin och använda den på vintern, om jag fattat det hela rätt. Låter helt klart intressant. Vi får se till vintern- långt dit, jag vet, men ändå.........
   Nej, mer än så här blir det inte idag, energin tog slut så jag behöver ladda batterierna i solen.
Idag är det torsdag, den stora ärtsopps, och pannkaksdagen, men det struntar jag i. Det blir strömming till middag.

Inga kommentarer: