fredag 8 april 2011

Stockholm i mitt hjärta... och annat

Jag besökte  kulturhuset i dag 8/4 och såg utställningen Stockholm bygger. Den kan rekommenderas om man vill följa vad som kommer att ske. Om det inte blir en massa överklaganden. Som det brukar bli. Demokrati i all ära, men... när det gäller Tors torn blir jag förvånad,inte bara över att det(de) fått godkännade, utan av arkitekturen. När man ser hur Wolodarski som designat St.Eriks- området så blir i alla fall jag förvånad. Å andra sidan, han är ju utbildad i f.d Sovjet. Tors torn påminner mycket om rysk arkitektur, tung och pompös. Det enda som saknas är en röd stjärna i toppen...  . Än värre är det förslag som segrat om utformingen av Järvaområdet, där ska det hängas upp en enorm julgranskula över en rondell. Vilka reflexer det ska bli  från solen ! Hur tänkte juryn här ? Jag är besviken på Kallstenius, men nu är han ju inte längre stadsarkitekt, så han står väl fri från politikerna...
 Nya uppgifter kommer varje dag om fallskärmar i Vattenfall, alla lika ihåliga och lögnaktiga. vad jag skulle vilja ha svar på är: vem har anställt dessa- uppenbarligen inkompetenta- chefer eftersom de får sparken innan deras avtal går ut? Eller , hemska tanke, är det så att  de utnyttjar " die dumme Schweden" för att tjäna några extra miljoner ?  Önskar att de ansvariga, Maud Olofsson och Peter Norman kunde ge ett trovärdigt svar. Men det är väl för mycket begärt.
  Nu kommer uppgifter om fallskärmar hos  bondeägda Lantmännen.Där får styrelsen dela på 25,6 miljoner kr.
Målet var 1 miljard i resultat men det målet nåddes inte. Trots det får de bonusar ! Man nådde visserligen upp till vissa delmål som sparat miljoner. Det var väl de som gick till bonusarna ?
   Stockholm stad gick med en dryg miljard i vinst, men man kan inte ge tjänstemännen löneförhöjning. Ynkligt är bara förnamnet!
  Den första vårstormen har drabbat delar av Sverige, med bränder och strömavbrott som följd. I Stockholm drabbades SJ då stolpar ramlade över spåren vilket gjorde att norrgående tåg blev stående. Håller med Ulf Adelsohn, man har eftersatt underhållet i många år. Men det gäller även SL och våra Europavägar.Man låter det gå för långt innan  man åtgärder, vilket leder till stopp och onödigt höga kostnader. Det är i alla fall min åsikt.
   Nu gör jag helg och återkommer nästa vecka.

Inga kommentarer: