torsdag 14 april 2011

En underbar Torsdag

....... är titeln på en underhållande bok av John Steinbeck om livet bland udda figurer i Monterrey på 30-talet.
  Men det har varit en sådan dag i Haninge också, solen kom och värmde en närapå djupfryst kropp.  Man kunde sitta ute och fika i bara skjortärmarna.  Fick syn på en nässelfjäril idag på em. Rätt så tidigt ?
I Tisdags gick man med skinnjacka och handskar på morgonpromenaden. Det svänger snabbt. Men så är det April också.
     Anders Borg har presenterat en vårbudget. Har inte kollat så noga vad den innehåller, men kan konstatera att de som tjänar mest - även pensionärer- får mest kvar i plånboken. Som vanligt alltså från det Nya Arbetarpartiet. Som borde heta Det Gamla Vanliga Skattesänkarpartiet För De Rika , DGVSFDR.
  Min gamla vän Stigbjörn Ljunggren, S-märkt statsvetare,ser en liknelse med Gunnar Sträng i  Borgs retorik, han säger det folk vill höra. Jag tänker inte säga emot Stigbjörn, han vet nog vad han pratar om, men några övriga likheter ser inte jag. Har inte träffat Anders Borg, däremot Sträng. 1979 gick jag en styrelsekurs på Runöskolan för nya ledamöter i facket, dåvarande Träindustriarbetareförbundet. Han, Sträng, var inbjuden att tala i 45 minuter. Det blev nära 2 timmar av en fantastisk underhållning, men med mycket allvar i botten. Jag tvivlar starkt på Anders Borg skulle klara av det. Vid lunchen -vi satt vid samma bord - visade han stort intresse för oss som var där, ställde frågor om våra jobb och berättade bl.a om sina möten med näringslivet, Wallenberg bl.a. Den kunskap han besatt om arbete och näringsliv tror jag inte Borg har, på långa vägar.
  För att återgå till ämnet, Borg , när han säger att man får mer kvar i plånboken är lite kontraproduktiv tycker jag. Han har ju kritiserat kommunerna för att de har för höga ingångslöner, och bör därför sänka dem. Hur ska de då får mer kvar i plånboken ?  För mig haltar logiken, men jag har ju inte gått på Handels, de har väl ett särskilt sätt att räkna på...
   Det ska bli intressant att se vad Waidelich och hans medarbetare kan presentera för alternativ budget.
   För övrigt så längtar jag efter att få ta en långvandring i Tyrestaskogen med en rejäl matsäck.
Att sitta i vårsolen och känna doften av tallbarr, ljung och mossa, kan det bli bättre ?

Inga kommentarer: