söndag 19 februari 2012

Vår i luften ?

I dag, söndag, töar det bra, solen lyser på eftermiddagen. Ganska så skönt!
Sitter här och funderar på veckans första dag, eller är det sista? Hmmm, många hävdar att lördagen är veckans sista dag, andra att måndagen är veckans första dag. Var hamnar då söndagen? I ingenmansland? Visserligen är det  sju dagar på en vecka, Gud vilade på den sjunde dagen enligt bibeln. Det ska väl vara söndagen det ?  Vi kanske ska säga att veckan har sex dagar och att söndagen helt enkelt är en vilodag. En liten filosofisk fundering så här på vilodagen!

 Sist skrev jag om lurendrejerier. Tänkte fortsätta på det ämnet lite kort.
    Blocket är ju ett populärt ställe, har jag förstått, att göra affärer på. Har inte testat och har inga planer på det, jag vill se och känna på det jag köper. Möjligen kan jag skicka efter strumpor på Ellos..  Men nu var det skojet jag tänkte skriva om.  Jag förstår inte att folk köper mobiler och kameror på blocket, bara för att det råkar vara lite billigare. Om de åtminstone begärde att få en faktura som i vanliga fall!  Minns ni Gula tidningen? Det var likadant där, mycket stöldgods också. Det var i mångt och mycket ett medium för hälare.
    Jag kan inte hjälpa det, folk får skyla sig själva!
Något jag däremot blir upprörd över är hur man lurar gamla på pengar genom att  påstå sig vara ett barnbarn som behöver pengar snabbt. Hur går det till? Vet inte de gamla om - och vilka- barnbarn de har? Hur vet bedragarna att de gamla har pengar, och var får de telefonnumren  och andra uppgifter från ?  Har någon funderat över om de utsatta har någon form av hemtjänst som pumpar de gamla på uppgifter?   Friska gamla ringer väl sina barn och frågar om barnbarnet, varför de inte hjälper dem ?  Tål att tänka på !  I vilket fall som helst är det ett grymt brott, likadant med de som lurar sig in och vill låna en penna för att lämna ett  meddelande till en granne, eller de som ska göra en kontroll av element, kommer från värden o.s.v.
  Brott mot gamla människor vittnar om en feghet och uselhet som övergår mitt förstånd.
 Gammal, ja. Själv har jag varit pensionär i ett är nu. Tiden går så fort och det finns alltid något att göra. Har inte saknat jobbet en enda dag! Men jag gick och förberedde mig mentalt i flera månader så övergången blev lätt. Kanske lättare än vad jag - och andra- trodde.
    Nej nu har jag arbetat tillräckligt på vilodagen, senapspanerad  lax med potatis och grönsakerväntar!

Inga kommentarer: