torsdag 9 februari 2012

Så var det dags igen då..

Häromdagen såg jag en film som var lika gammal som jag. Med Sigurd Wallén, John Elfström och Ludde Gentzel. Idel ädel filmadel. Fast jag vill nog påstå att jag har stått mej bättre genom åren än vad filmen gjort. visserligen byggde den på berättelser av Albert Engström i roslagsmiljö och med humor. Fast handlingen och manuset var lite  hipp som happ, men ändå. Jag gillar ju rospiggshumor, Österman och Västerman. T.ex: Västerman: Fryser du, Österman? - ja tack !
   Ett annat program var en dokumentär från 1962, "så går en dag" från ett samhälle i Småland, Linneryd. I svartvitt, förstås och med ett artigt tilltal, det var ni - till en 16-årig flicka!- fabrikör Nyholm, rektor Samuelsson o.s.v. Du-reformen var inte uppfunnen än. Men intressant att se hur det var då, lantligt, lugnt. Och säkert långtråkigt. Roligast var att se skoldansen! Flickorna ställde sig på rad vid ribbstolarna, pojkarna kom på given signal fram, en knyck på nacken och sen hasade de runt till musiken. Att utföra steg och rörelser var viktigare än att hålla takten!  Jag skulle ge en hel del för att se dem idag, tittande på sig själva, hur de dansade. Nog skulle en och annan skämskudde komma fram! Roligt också att se hur en handelsman hade ett rökeri för korvar i ett uthus bakom handelsboden- jo, de sa så! Det fanns nog ingen  miljöförvaltning då..
  Men nog är det tur att dessa filmer finns kvar. En bra tidsspegel. Programmet innehöll också en inspelning med författaren Sven Stolpe, en på sin tid omskriven sådan, men även en omtyckt och respekterad lektor i Motala. Jag har lumparkomisar som haft honom i olika ämnen. Däremot gillar jag inte hans barnbarn något vidare, Alex Schulman om namnet är bekant.

   En annan jag inte gillar är som bekant Reinfeldt, ja M, för den delen. Jag hoppas att han, som han tycker att man kan göra, byter jobb och karriär mitt i livet. Om inte förr, så 2014.   Men innan dess så kan han höja pensionsåldern för riksdagsledamöter, från 50 till - åtminstone - 70 år. Då klara vi pensionsutbetalningarna bättre till de som verkligen arbetat (tungt), inom industrin och sjukvård, för att ta två exempel.

  F.ö ska jag strax äta middag, potatis, isterbandsröra med rödbetor!  Ja,ja , sitt och var avundsjuka ni !

1 kommentar:

Anonym sa...

Eller så kan Reinfeldt omskola sig till något fysiskt. Han har ju vilat kroppen i 20-30 år vid olika skrivbord och i flygplansstolar, så nu kanske det är dags för ett fysiskt jobb.
T ex undersköterska, så får han se att det inte är så lätt att jobba så länge inom det ryggknäckaryrket, eller brandman, de är ju vana att göra snabba utryckningar till nya brandhärdar.
/Svante