fredag 6 maj 2011

Veckoslut- äntligen...

Dags att summera veckan som gått.

Ja, affären Bin Laden är väl uttjatad vid det här laget. Det är bara att invänta nya terrordåd. särskilt som Vita huset ändrat sin version av vad som hänt. Om  det nu har hänt, det som har hänt. Det är ju sant, eller i varje fall nästan sant... så dåhar dte väl hänt, det som har hänt ?   Nu låter jag som Tage  Danielsson när han pratade om Harrisburg. Vilket inte var meningen. Så då lämnar vi ämnet.
Sifo har nu gjort en undersökning om vilka  mobiltelefoner vi  använder och var vi bor. Oklart varför.
  Men tydligen så kan bostadsorten avslöja var vi bor beroende på vilken typ av telefon vi använder, android eller ett annat märke/typ. Minns inte vilket. Det verkar vara viktigt, även det oklart varför. Men man kan ju tänka sej ett samtal mellan undersökare och den uppringde . Ja, de gör väl det, ringer??
- Hej, det är från Sifo, vilken mobiltelefon använder  ni? En android eller Imac?
- Njaaaaa, jag har en Samsung som jag köpt på teknikmagsinet för 500 kr
- Jaha, så ni bor inte i Danderyd eller Täby då?
- Nä, jag bor i Bredäng... - Nej ,men, då avslutar vi samtalet .. ( till kollegan bredvid: vilken efterbliven indviid, han borde bo i Hede- eller Åmål)
Av någon anledning så är det viktigt att ha en smart telefon. Oklar varför. Vi vanliga,  med en osmart telefon, får vi ha julgran ?
 I veckan har det också gjorts en undersökning om dialekter. Den är lika oklar och onödig. För att inte säga felaktigt utformad. För vad är en dialekt? Och hur delar man in dem? I det här fallet har man valt et antal landskap. Sen har man dragit till med: Tadam! NORRLAND ! Som om det skulle vara EN dialekt!
 En Lulebo pratar inte som en Östersundsbo, som inte pratar som en Umebo, o.s.v.
 En smålänning pratar inte som en annan smålänning. Har ni hört en Tranåsbo och en Ljungbybo ( eller Kalmarit) så vet ni vad jag menar. Man borde kalla det för landskapsidiom, då dialekterna kan variera oerhört i ett landskap eller mellan byar. En Bollnäsbo kan direkt säga om en person kommer från Alfta, t.ex.
  En skåning hör skillnaden mellan en Malmöit och en från Helsingborg. Jag har vairt i Ängelholm, inga problem, åkt bil med  Malmöbor, varvid jag inte  begrep vad en av dem sa. Det gjorde knappt de övriga Malmöiterna heller. Så, vad är en dialekt ? Ja, om jag kunde reda ut det vore jag värd ett nobelpris !
Vilken " dialekt" tycker då jag bäst om ? Kan inte svara på det, då alla( nästan!) har sin charm. Men hälsingemålet ÄR speciellt...
  Slutligen: En brand utbröt på torsdagsmorgonen i Stockholms fulaste byggnad. KTH´s arkitekturskola. Man borde inte säga det, men det hade varit bäst om den brunnit ner! Om man ska etikettera stilen, så är det närmaste jag kan komma : brutal betongrealism. En grå betongkoloss med 0 utstrålning, man tänker direkt på Stasi...
  Klart slut !

Inga kommentarer: