onsdag 25 maj 2011

Vad säger lagen ?

Ja, lagen, är den till för allmänheten eller brottslingarna?  Frågan är väl berättigad efter den senaste tidens avslöjanden och händelser.
   Vi tar väl det mest anmärkningsvärda först. Kyrkan och dess "domstol" , dom kapitlet. Eller ska vi kalla det för dumkapitlet?  När man läser hur en del präster beter sig, särskilt den som varit berusad på läger, utnyttjat en konfirmand sexuellt o.s.v.  Trots bildbevis och andra bevis så friar du.... domkapitlet honom !  Med tanke på att en f.d biskop utan någon som helst sexuell kunskap eller erfarenhet, ja, det är väl oklart vilket kön hon/han har så kan man väl förstå hur man ser på dessa övergrepp. Inte kan man påstå att det är ovanligt, se på den katolska kyrkan, där verkar övergrepp och pedofili var legio. Men påven- och den svenska kyrkan- gör som vår kung,  vänder blad och går vidare. Ärkebiskopen skrev en artikel i veckan i Aftonbladet. Jag läste och tänkte... jaha ? Vad vill du ha sagt med det här? Inget ansvar, undanglidande svar och överslätande syn på händelserna. Ungefär som Reinfeldt brukar uttrycka sig.
  Det gör han när det gäller den senaste huligan attacken i Malmö. Det ska ses över, undersökas och utredas för att se vad som kan göras. Han har två ansvariga ministrar att sätta fart på, Beatrice Ask och Lena Adehlson- Liljeroth att skapa lagar för huliganismen. problemet är två, Ask värnar om den personliga integriteten först, brottet/ brottslingen i andra hand. Adehlson -L vet inte ett skvatt om fotboll. Detta fast hon är gift med en fotbollskunnig person, Ulf Adelshon. Men å andra sidan är han också moderat och Djurgårdare. Stackars man, dubbla handikapp... Inte undra på då att hon inte vet något...

     En annan som inte vet något är den amerikanske prästen- se där kyrkan igen- Harold Camping.
Han hade sagt att jorden skulle gå under den 21/5 2011. Så fel han hade!  Nu visar sig att det finns flera datum för jordens undergång. Jag håller nog på Nostradamus och hans spådom. Då sker inte undergången förrän 2300 nån gång, datum osäkert. Så jag hinner nog med att dricks ur whiskeyn. Både en och fyra gånger...
   Men i kväll blir det ingen drink, jag ska arbeta på mitt gamla jobb igen. Bara en dag, men ändå. Jag är glad att slippa dessa personalseminarier och APT-möten som nu verkar ske två ggr per månad då man inte hinner med allt på dagordningen. På min tid var det fyra punkter på dagordningen, de klarades av på mindre är en timme. Och jag han skriva ren anteckningarna samma dag. Inte för att någon läste dem, men det skulle göras ändå.  Nä, de enda möten jag går på nu är de i trädgårdsgruppen i föreningen. Vi har visserligen bara haft ett, men det kommer fler, var så säkra.
   Tack för idag, slut för idag!

Inga kommentarer: