onsdag 11 maj 2011

Oj, är det redan onsdag ?

Rubriken är en parafras lånad av Torsten Ehrenmark, en legendarisk journalist och kåsör.
  Ja dagarna går och jag förstår inte vad de tar vägen. Jo, det gör jag väl, men nog kan man fundera ibland. Vad gjorde jag när jag jobbade? Hur räckte tiden till? jag pensionärer brukar säga att de har så mycket att göra. Nu har väl jag inte det, men ändå.
  I dag har jag i alla fall arbetat. Vi har bildat en trädgårdsgrupp i föreningen och där är jag en 15-del.
Så idag har jag rensat ogräs i rabatter runt kvartersgården och förråd. Det var väldigt vad ogräs det finns, eller rättare sagt fanns, för nu är de borta. För tillfället åtminstone. Men det finns mycket kvar att göra, flera allmänna utrymmen med förfallna lekplatser ska åtgärdas, det ska fyllas på med grus och lite annat.
    Nästa vecka ska jag också arbeta några dagar, blir nog hela veckan.  På mitt gamla jobb, Fastighetskontoret, har de äntligen återbesatt min tjänst med en fast anställd. Jag sa upp mig i november, så de har haft ett halvår på sig, men med sedvanlig seg kommunal procedurprincip- kan  man säga så?- så har de nu först lyckats hitta någon. Om det gäll en hög chefstjänst hade jag förstått, men nu var det bara en varumottagare att anställa.
  Men nog kunde väl den tillfällige kunnat gjort det tidigare? Hoppas han skrivit ner rutiner, kontakter och annat så jag slipper dra allt från början igen.
   Om vi lyfter blicken från lokalplanet och ser ut över resten av Sverige och världen, vad finns att säga ?
Ja, det ska bli omval på landstingsnivå i västsverige. Tror inte det förändrar något, men det är roligt att följa hur Juholt och Reinfeldt undviker varandra. Påminner om dåliga skuggboxare. men Juholt har åtminstone mer hår än sin motståndare....
   Qadaffi lever fortfarande, i Egypten ökar attackerna på Kopterna( de kristna) , Tunisiens avsatte diktator hade gömt knark, juvele och stora penningsummor.(till vilken glädje nu?) Syrien och retsn av  arabvärlden lever i spänning med bombdåd och demonstrationer. USA har drabbats av översvämningar i runt Missisippi. Floden står 14, 6 meter över den normala nivån! Hur är det möjligt ? Tänk om Dalälven skulle skulle ha samma nivå! Man har svårt att förstå hur det kan bli så.
   Och i gamla Sverige sitter vi och har det skönt i sommarvärmen fast vi bara är i mitten av maj !  Vintern känns väldigt långt borta. Både den som varit och den som ligger framför oss. men först blir det midsommar!
 Slutligen, ett länktips: swedia.ling.gu.se   Ni får själv kolla vad det handlar om!   :-)

1 kommentar:

Maria sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.