onsdag 4 juni 2014

inlägg nr 190 som handlar om något. Förhoppningsvis....

Nu har vi kommit in i Juni, pingsten är på ingående och nationaldagen ska firas. Men utan min medverkan.
Nationaldagen är ett jippo för att ( delar av) Svenska Folket ska vinka åt kungen, men han har aldrig vinkat åt mej så.... ärligt talat, det var bättre förr när den hette svenska flaggans dag. Men då hade vi inte ledigt som nu. Å andra sidan hade vi  ledigt på annandag pingst (oklart varför) men det gjordes ett byte där, tror inte så många var emot det.
    När man var barn, då var pingsten viktigare, då visste man att sommarlovet var nära och sedan kom konfirmationen. Den var viktig för då fick man presenter och en klocka. Åtminstone på 50- och i början av 60-talet. Det var viktigt med klocka, för man började man jobba och man måste passa tider. Min konfirmationsklocka fick efter 2 år ett liv i Polen, jag bytte min, en Certina, mot en av ett annat märke med en kompis på fartyget för han hade inga pengar, men ville köpa öl och vodka. Certina gick bra, men Junghans var ett märke de inte kände till...
    Detta om pingsten och nationaldagen...

Men nu sitter man här och bryr sej inte om helger eller tider . Klockan ligger i en låda, används bara ibland. Det finns ju klocka i mobilen, men  den tittar jag sällan på. Bara om jag har en tid att passa, buss, pendel eller något möte i föreningen. Ganska så skönt ska jag säga.
    Tror knappt jag har något att passa förrän i augusti då jag ska jobba. Väckarklockan tas fram så att jag hinner med bussen till stan. Men oftast vaknar jag före klockan och det går flera bussar, har 4 st att välja på.
  Så sen ankomst är inget jag kan skylla på om det nu skulle hampa sej så...

 Arbete har jag för övrigt ändå, men utan lön och fria arbetstider, 2-3 timmars arbetsdag, 3 dagar per vecka ungefär. Ni (du?) som läst mina inlägg tidigare vet att jag pysslar lite i vår bostadsrättsförening med trädgårdsarbete och lite enklare underhåll / reparationer.  Det är mest ogräs som ska hållas efter, parkeringsplatserna ska rustas upp, plankor tas bort och stolpar med skyltar ersätter. Gästparkeringarna har skyltar som visar vilka platser det gäller. De stolpar som plankorna är fastskruvade vid tas bort, bar för snöröjningen om inte annat. Men allt ska inte göras i sommar, det gäller att dra ut på njutningen så länge det går...Dessutom är vi bara 4 panchisar som är med i gruppen. Vi måste vila också! Och  ha semester.
   Jag ska åtminstone ha några dagar i Juli, ska åka till Norrsundet på kamratträff. Det finns en förening som har återträffar vart 5 år, den har funnits sedan 1925, men inte många är kvar från den tiden kan jag säga...
vem vet, kanske denna gång är min sista? Det är i alla fall den första då jag inte varit med förut.
   Vi får väl se hur många jag känner igen - och vice versa. Det är nästan 35 år sedan jag flyttade därifrån, besöken har inte varit mer än i gång per år, sedan 2001 bara en gång. Risken är väl att jag möter en massa gamlingar... Själv är jag ju likadan som då. Inbillar jag mej....


Inga kommentarer: