torsdag 19 juni 2014

En midsommarnattsdröm.... eller mardröm

Alla har vi väl våra minnen av midsommarfirande, dock har jag inget liknande Malte Lindemans upplevelser.
Men roligt har jag haft många gånger. Tråkigt också.... en gång gjorde jag ett stort fel, jag lade 7 flickor under kudden istället för blommor. Vad jag drömde om minns jag inte, men knöligt var det... Jag har visserligen haft fler än 7 flickor, men det hör inte hit...
   En minnesvärd afton är den jag firade i Tromsö när jag var på sjön, det var ljust och vackert i fjorden på väg dit, även när vi låg vid kaj och bunkrade kol och mat. Men någon fest var det inte direkt...

     I tonåren var det på hembygdsgården man firade midsommar, kan inte förstå varför, det var (är?) ett riktigt mygghelvete, man var ganska blodfattig fram på nattkröken. Men den andra "kröken" gjorde att man inte märkte så mycket av dem. Då. Däremot dagen efter kliade det både här och där..
    En gång var jag med till Dalarna och festade, det var ett stort raggargäng som åkte till Säter. Jag med ringa erfarenhet av av liknade färder hade några smörgåsar, lite läsk och en 1/2 liter renat med. + en sovsäck med mej. Som tur fanns det andra som tänkt längre och sedan hittade vi en affär där vi kunde köpa något att äta.
Vi var 3 man i ett litet tält 2 i bilen, andra natten sov vi i bilen då det regnade. Sov, ja inte mycket, vi var 5 st, så vi satt och slumrade till då och då. Om vi hade roligt? Inte vad jag minns , men jag var bara 15 år..

Vad jag aldrig tyckt om när det gäller midsommar och firandet, är dessa ringlekar och danser runt stången.
(Det gäller även julgransplundringar för övrigt, samma rantande runt i ring, gran eller lövad stång, samma sak egentligen.) Inte ens som barn tyckte jag om det, som vuxen tycker det ser idiotiskt ut när gamla människor skuttar omkring. Jag kanske var gammal redan som barn?? En fråga för en psykolog att reda ut...

Jag föredrar nog Shakespeares En midsommarnattsdröm. Såg en fantastisk föreställning av den i TV på 60-talet.  Man slapp mygg och man kunde ta en grogg i lugn och ro.
  Om det blir skapligt väder kanske vi åker en sväng till Tyresta och tittar lite. Men bara titta!!
Sedan blir firande hemma med god mat.

      Ja, det får räcka så här idag.  Trevlig midsommar till er som firar. OK, ni andra också, kostar inget att var generös...

Inga kommentarer: