lördag 14 juni 2014

Sommar....lov

Nu har skolbarnen, både små och stora sommarlov. Jag minns hur det var när man längtade efter att få vara ledig, slippa den eländigt tråkiga skolsalen med gamla bänkar. För att inte tala om när man lämnade den för sista gången... Vi gick bara 7-årig folkskola då, och en 6 veckors fortsättningsskola.
    Många hade lämnat redan i 6-an för realskola i Gävle, andra väntade till efter 7:e klass. De, lärarna, ville att jag också skulle söka dit, jag hade ju bra betyg tycket de. Men det fanns två skäl till att det inte blev så, dels ekonomiska men även att jag var trött på skolan. Vem vet hur det gått om jag tagit realen och fått en grå mössa? Förmodligen hade jag hamnat på sågen ändå. Som  många andra, om de nu inte gick vidare till läroverk och tog studenten.

     Nu är vi, ja jag då, framme vid det som det var tänkt att handla om. Studentexamen.
Förr, på 60-talet innan den försvann,  så var studenten en examen med status. Nu behövs inte mycket för att få en vit mössa, men då var det både muntliga, och skriftliga förhör innan de fick springa ut med den. Många som inte klarade proven och fick smyga ut bakvägen till föräldrars- och sin egen- besvikelse. Jag såg några gånger hur Vasaskolans gård var fylld av förväntansfulla föräldrar och de lyckliga elever som ropade ut sin glädje och viftade med mössan som de nu fick bära. De hade en stor press på sig med dessa förhör, en del hade nog klarat dem om de inte  varit så nervösa eller spända. Andra visste nog långt innan hur det skulle sluta. Både vinnare och förlorare.
      Idag är det festerna som är det viktigaste verkar det som, och glädjen över att få bli fri.
Men jag har svårt att förstå att de kan lägga ut så mycket på olika fester, kläder och annat. De allra flesta har ju inte mycket att se fram emot..
    En annan sak jag heller inte kan förstå är det här med studentflaken som de står och gapar och hoppar på. Inte sällan onyktra. men så har det varit många olyckor också, de har ramlat av flaken, slagit huvudet i en bro och t.om drunknat efter ett bad ute på Djurgården.
  Jag har ju sett dem varje år jag jobbat i Stockholm, visserligen ingen som ramlat av, men hur de sprutat champagne, kastat ölburkar, t.om en kille som kissade från flaket på Klarabergsgatan!
 
 I bilen gäller lagen om bilbälten, åker du moped måste du ha hjälm. Hur kan det då vara tillåtet att stå helt öppet på ett lastbilsflak eller på ett traktorsläp?? Som sagt, inte sällan onyktra..
   Nu har rikspolisen vaknat och ska se över lagar och förordningar. Äntligen! För att citera Gert Fylking.
Nu tror ni kanske att jag missunnar  gymnasieeleverna - riktiga studenter är de ju inte- att har roligt och festa. Inte alls, jag minns själv hur man levde om i tonåring ibland. Många saker på gränsen till dumdristighet, men det var inte ute i trafiken i alla fall...

     Jag vill inte påstå att allt var bättre förr, det var ett annat samhälle då, men nog fan var det lite mer ordning och reda på många håll....
  Med det så vill jag önska er en trevlig midsommar nästa helg. Och tänk på att det är bara 6 månader kvar till jul..... vad jag kommer att skriva om då kan ni säkert räkna ut...

Inga kommentarer: