måndag 5 mars 2012

ny vecka - igen!

Ny har TV-hallåorna försvunnit från Svt1. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det. Jag läser ju vad det är på TV i tidningen, det räcker. Men samtidigt, de är ju duktiga. Till skillnad från Tv4, de flamsar för mycket.
Men något jag upptäckte i morse när jag kollade runt  bland kanalerna, det är att de har radioprogram i 3:an och 5:an! Varför har man radioprogram i TV? Vem vill titta på babbelmajor som mest pratar i mun på varandra??
  Ja, ja, man är väl för gammal för att begripa det nya. Men, tacka vet jag 50-talets radioteater då man sände kriminalpjäser, Paul Drake, Kapten Hillman med Damen i Svart! Då vågade man knappt gå ut till dasset på kvällarna! Det var spänning det! Frukostklubben på lördagmornar. Karusellen med Hyland. Och Lille Fridolf! Då fick man använda fantasin och skapa egna bilder!. Jag har f.ö träffat en av skådespelarna, Jan Molander, som spelade disponent Grillhagen. Mycket trevlig man! Hjördis Pettersson , Selma, såg jag också de sista åren innan hon dog. Dagens TV och radio lämnar inte mycket åt fantasin direkt.

   Åter till verkligheten och något helt annat.
Nu börjar politikerna sin vintersemester utomlands. Det kallas studieresor, men några dagars shopping och sightseeing finns det tid för.Med fullt traktamente förstås. Läser i dagens Expressen, som omväxling om delar av KU som är i Sydney. Per Bill, vice ordf. kommer med kommentarer som får en att undra hur han ser på verkligheten...men efter vindrickande så fördunkals omdömet och man kan säga lite underliga saker, som t.ex: Sydeny påminner mycket om Californien så jag känner mig hemma fast jag nästan är 2000 mil från Sverige.
  Jaha, så Californinen ligger i Sverige??  Dessutom ska de studera minoritet- region och mediefrågor. Ja, det är ju precis vad KU sysslar med...
 per Bill verkar inte ha någon koll på kostnaderna heller. När reporten frågar så tror han att hotellkostnaden ligger på 70-80 000 kr, men när han får veta att den är närmare 350 000 kr så säger han : ja... jag tror att det är...50 000 mer eller  50 000 mindre, men det är ungefär på den nivån.
  Jag vet inte om han är okunnig eller dumdryg, som moderater plägar vara. Lyssna på Bildt, tex. I vilket fall som helst, dessa lyxresor världen runt som politiker gör är onödiga. De kan använda internet, skype, Google för att lära sig hur andra länder ser ut och fungerar, telefonkonferenser är ett sätt också att hålla sig informerad.
  Nä, man har nog valt fel bana i livet. Å andra sidan, Jan Eliasson får ett toppjobb i FN vid 71 års ålder, så än finns det tid att  bli politiker... Vill ni kryssa in mej  för Sap 2014 så går det bra!

Inga kommentarer: