söndag 11 september 2011

Är det höst, eller?

Ja, man ju börja undra. I lördags var det strålande sol och man kunde sitta vid sjön i Tyresta och fika i bara skjortärmarna. I går, söndag, var det mest mulet men hyfsat varmt, 16-18 + och i dag regnar det. Som om inte det var nog, nu har jag blivit förkyld också! Det har jag inte tid med, det finns mycket att klippa och rensa inför fixardagen  1/10. Men det ordnar sig, brukar vara  förkyld 3- 4 dar på sin höjd.

  Jag vet inte hur ni läser tidningar, eller hur noga, men jag läser mycket och noggrant och tycker  att kvaliteten på språket blir sämre. Ja, inte hos alla, men de yngre verkar inte ha någon riktig utbildning- eller är utbildningen dålig? Svårt att säga, men något som ofta förekommer är syftningsfel, text i artikeln inte stämmer och man är övertydlig.  T.ex skriver de ofta: Hon födde två tvillingflickor. Att föda tre tvillingflickor vore ju konstigt....... Tvillingar är ju alltid två så det behöver man inte påpeka. Vi .Kan.Tänka. Själva!!!
 Sina och deras är två ord som ofta används fel, Det skrivs ofta deras barn när det ska vara sina. Ett exempel i Aftonbladet är följande: Det var en artikel som handlade om Victoria och Daniel Andersson som gifte sig samma dag som Kronprinsessan och nu skulle ge tips hur det är att vara föräldrar. I bildtexten stod det:
   Här är Victoria och Daniel Andersson med deras barn Hugo och Isac.  Vad jag vet har inte kronprinsessan några barnHär skulle det stått: med sina barn alt. med de egna barnen. Nu vet man ju vad de menar, men om jag skrivit så i skolan hade min lärarinna, Aina Källström, markerat  med ett rött streck och en stor bock i marginalen. Man är väl präglad av den gamla pluggskolan, som inte var så dålig som det sägs. Vi fick lära oss skriva, läsa och räkna, i dag är det lite si och så med den kunskapen. Även på gymnasienivå. Många går ut med urusla betyg. Det kan ju förklara en del av journalistiken. Nu vill jag inte påstå att jag är väldens bästa - inte ens svenska- stilist, men jag ser hur det skrivs och retar mig på det. Tycker nog man kan kräva ett korrekt språk i en dagstidning. Nu tittar jag mot himlen och ser hur Lars Johan Hiertta nickar instämmande... Om nu någon hittar ett stavfel eller en missad kommatering, nå, så gotta er åt det då...   :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Detta med bokstaveringskonsten hos journalisterna är faktiskt något som fullständigt har krackelerat. Förutom meningsbyggnad så kan de heller inte stava rätt. Trots att det idag finns rättstavningsfunktioner i ordbehandlarna ser man stavningar som får en att rysa av upprördhet. Man måste faktiskt hålla med Jan Björklund och hans syn på den Svenska flumskolan som av Sossarna kallas för den "moderna" skolan? Omstruktureringen av skolan kommer förmodligen inte tillbaka till "vår" fina skolform, men kanske en liten bit på väg. Han kan inte återställa den tidigare höga kvaliten, på fyra år, när det tagit fyrtio år att förstöra den. Vi får väl se! Hej hopp Kge.