lördag 7 juli 2012

Semester= regn ?

Ja, nu börjar industrisemestern... ja den finns väl kvar på de industrier som finns kvar? På sågverket där jag arbetade på 60- och 70-talet började semestern alltid en vecka in i juli, detta beroende på att timret måste köras från skogen till sågverken, hade väl med granbarkborren eller nåt sånt att göra...... men nu har jag ständig semester så det spelar ingen roll. Men ska jag vara ärlig, jag arbetar 3 veckor och har 47 veckors semester. En rättvis fördelning med tanke på 50 års arbetsliv.
  Arbete ja, det är alldeles för många som saknar det, särskilt ungdomar, men det verkar regeringen inte ha någon lösning på. Heller. Men jag kan rekommendera ett besök i Tyskland för näringsministern. I ett reportage nyligen i TV visade man hur kommit tillrätta med det problemet, ja inte helt, men ungdomsarbetslösheten är i alla fall mycket lägre där än här. Man satsar mycket på utbildning inom företagen och sedan får de fast arbete. AEG var ett lysande exempel!  Men Annie Lööf, ja, vad ska man säga? En massa floskler får hon ur sig, men några konkreta förslag ser man inte. Hon har ju som de andra partiledarna varit i Almedalen, eller Svammeldalen som jag kallar den. Har visserligen inte följt den lika noga som tidigare men.... jag har ett förslag: nästa år bör man inleda varje anförande med Linda Bengtzings låt " jag ljuger så bra". och är det inte lögner, så verkar man mera satsa på personangrepp är sakpolitik. Även inom alliansen verkar man hacka rätt mycket på varandra, ja i alla fall de små hackar på Reinfeldt. Det kan de få fortsätta med....visa bara hur sams de är...
  För övrigt tycker jag de kan lägga politikerveckan på ett lämpligare ställe. Det finns ett samhälle på östra Gotland som heter Ljugarn...

Inga kommentarer: