lördag 21 juli 2012

Sommaren kom bort..

Ja för många är den en besvikelse. Jag är väl inte helt nöjd själv, men någon stor vän av hetta är jag inte. om det inte handlar om bastu förstås. Nä, temperaturer på 27-30 grader kan jag vara utan. 23-25 är lagom och lätt regn på nätterna, det är sommar för mej.   Halva sommaren har nu gått, men det är mycket kvar ändå, augusti brukar vara stadigare. just nu är det ju fruntimmersveckan, så man har ju nåt att skylla på....
   Men det är kart, bönderna är inte glada, för många av dem är det en katastrof, skördarna regnar bort. I USA är det tvärtom, stora majsskördar torkar bort i den extrema  torkan. I båda fallen så påverkar det såklart matpriserna. Andra som drabbas av översvämningarna kan ju få ersättning från försäkringsbolagen, ja, bönderna också men vetet, potatisen och andra grödor kan de inte ersätta.
 Nu stundar OS och i England har det också regnat kraftigt, vi får hoppas att det blir bättre så de som tävlar- och tittar- får ett bra OS. även arrangörerna förstås, det handlar ju om miljarder som investerats. Summorna gör det inte realistiskt att Sverige någonsin får spelen. Vilket jag tycker är bra, mina skattepengar behövs bättre inom vård och infrastruktur- vägar och järnvägar t.ex

  Ja OS, då kommer jag in på de terroristhot som finns, ännu ett skäl för Sverige att inte arrangera spelen. Läser ett uttalande av en expert på terrorism, Magnus Ranstorp, han tycker inte att det är farligt att åka till London under OS. Risken att vara på fel plats är liten, säger han apropå terrorhoten. Ja, det trodde nog de som omkom under bombattackerna i London 2005, I Madrids tunnelbana och New York 2001...Han kan omöjligt veta var terrorister slår till under OS, det finns turister i Towern, British Museum och andra ställen också. Men han tror kanske att Al Qaida tänker annonsera var de slår till.
  Ett annat märkligt uttalande kom från Jonas Wahlström på Skansen. På frågan om man skulle skjuta vithajar efter den senaste attacken i Australien svarade han: nej det är fel, men man kan skjuta den mest aggressiva vithajen. Jaha hur ska han ta reda på vilken av alla vithajar i havet som är aggressiv? Ska han dyka ner och klappa någon för att se om han blir attackerad? Jag är ganska säker på vilken haj han än träffar på hugger honom. Vilket vore synd för Skansen. Han lär nog inte heller skrika: skjut den här hajen.   Man må vara expert på terrorister och djur, men man bör nog tänka på hur man formulerar sej.Jag vet vad de menar, men jag har en förmåga att göra egna skruvade tolkningar.
 
I morgon, den 22 juli går mina tankar till alla offer och deras anhöriga, i Oslo och de på Utöya.

Inga kommentarer: