lördag 26 maj 2012

klippt o saxat från olika håll...

Såg i en tidning en rubrik om att polisen är dåliga på inbrott. Trodde först att de extraknäckte på något vis. Men det var uppklarning av dem de var dåliga på. Nu tycker t.o.m tjuvarna synd om dem och vill hjälpa till. Först fastnar en tjuv med sitt breda arsle i ett staket så polisen får ta loss honom, en annan tjuv låser sej inne så att polisen får släppa ut honom. För att sedan låsa in honom igen. Fast på ett annat ställe... Ett slags samarbete jag gillar!
   Samarbete bord det vara inom EU också för att lösa den ekonomiska krisen. Om det går överhuvudtaget, men då måste de högfärdiga fransmännen och de dryga tyskarna kliva ner från sina höga hästar. Visst, de är de två mäktigaste inom EU men ska vi ha ett EU måste de se till helheten och inte bara måna om sina egna intressen. Nu vill jag säga att jag inte är någon anhängare av detta med EU, har aldrig trott på projektet som sådant. Jag är tacksam för att vi inte infört Euron,det hade kostat för mycket för oss. Jag vill inte vara med och betala för sydeuropas ekonomiska lättsinne! Inget ont om Grekland eller greker, men om de tror att enorma lån ska lösa deras problem, då tror de fel. De kan inte leva på att exportera olivolja och fetaost. Och dålig konjak, Metaxa. Vad annat har de? Turismen kan inte försörja ett land..

   Ett annat samarbete, eller rättare sagt avsaknad av ett sådant, är det inom FN. Ett större problem än EU, här har vi Afghanistan, Pakistan, Iran, Nord Korea, Somalia, Sudan och Syrien för att ta  några exempel. Är det inte USA, så är det Kina eller Ryssland som lägger in sitt veto mot något. Två orsaker till dessa veton är vapen och olja. Några andra skäl till dessa veton kan jag inte se.   Om vi, den rika världen, lade ner lika mycket pengar på att ta fram vatten och mat som vi lägger ner på vapen, då skulle vi nog ha en bättre värld. T.o.m  Sverige tillverkar minor, dessa lömska mördare! Men, de stora makterna tänker väl cyniskt att "om vi skapar en bättre värld, då räcker inte vinsterna till oss så att vi kan ta med dem när vi dör".
   Så där, en dyster krönika en solig söndags morgon. Och på mors dag!  Att jag inte skäms! Men det gör jag! Lite i alla fall....

1 kommentar:

Anonym sa...

Skäms på Torbjörn. En bättre värld kan man alltid hoppas på. Åtminstone för våra kommande generationer. Minns du Zetterberg på Granskär? När han berättade om Romarnas fall? Zetterbergs slusats var att även den Västerländksa civilisationen kommer att gå under, som alla andra högtstående cicilisationer som Ramarna, Etruskerna, Aztekerna m.m. Jag glömde de Nordamerikanska indianerna. mvh KgE