tisdag 22 maj 2012

Köttberg och betonghäckar...

Ja, så benämns ofta vi 40-talister, av f.d ministern Nuder (S), numera miljonär med stadsrådspension...
    Men vi behövs ändå ibland, den här veckan är jag  tillbaka i mitt gamla jobb.Men så är jag inte miljonär heller.. Men nog märks det att det är ett generationsskifte  på de kommunala förvaltningarna, man ser många nya ansikten när man går runt i Nämndhuset. De yngre byter ju karriär oftare också än förr, kommunen är en bra språngbräda till de privata aktörerna som de arbetar mot, SWECO, Skanska, JM  o.s.v.  De betalar ju bättre också..
   Pengarna behövs, trots skattesänkningar. Läste en kommentar i tidningen av en ledarskribent som sa ungefär så här, med anledning av sämre sjukförsäkring, sämre A-kassa bl.a: Ju mer regeringen drar ner på den gemensamma välfärden , sänker skatten och ju fler som skaffar egna sjukförsäkringar, ju mindre skatt är de angelägna att  betala. Ungefär så. Alltså som i Italien och Grekland, de betalar knappt någon skatt, de får ju inget tillbaka av staten.  Det är väl där vi hamnar om AB Borg & Reinfeldt får fortsätta...
      Jag betalar gärna skatt om jag vet att den går till skola, vård, omsorg och upprustning av vägar och järnvägar och mindre till avdankade riksdagsmän, de är välutbildade och får lätt nya jobb, i styrelser bl.a. Se på Maud Olofsson och Thomas Östros.  Arbetslinjen ska gälla, bort med bidrags - Sverige även för dem. Det är vi överens om, eller hur?

  Och sommaren kom i år också, nu grönskar det, potatisen växer och rågen den gror som det heter i torparvisan.
    På återhörande!

Inga kommentarer: