fredag 18 november 2011

Fredagsfunderingar

I söndags lovade en tidning att : "nu kommer ryss-kylan". Ha, det blev lätt nattfrost på sin höjd. för mej betyder kyla från öst - 15 till -25. På torsdagen utropade samma tidning att: "vintern blir varm"  Tja, det blir något mitt emellan då...
  Har i höstrusket - apropå¨väder- tagit min fredagsbastu, eller som jag kallar den : njuteriet.  Här kopplar jag av samtidigt som jag tänker fritt där jag ligger på laven. Som det här med TV. Varför sänds så mycket smörja? Vi har 10-15 kanaler, ändå är utbudet magert. Kriminalserier, sjukhusserier, dokusåpor, den ena värre än den andra där det går ut på att tävla och slå ut varandra, gärna på ett förnedrande sätt. Det må vara idol, Robinson eller Watervörld. Bara det namnet säger ju en del om upphovsmännen IQ.. För att inte tala om deltagarna. Just det, det gör vi inte.  Vad hände med god TV-teater? Bra svenska serier? Bra filmer? Det har gjorts filmer i mer än 100 år. Vad visar man? " Notting- jävla-hill, fyra- förbannade- bröllop och en begravning... Någon har en faiblesse för Julia Roberts och Hugh Grant, deras filmer visas stup i ett... Nä, fram för filmer som Bröllopsbesvär, Ormen ( Stig Dagerman) när det gäller svenska. Spencer Tracy, James Stewart, Orson Welles är ju legendarer. Varför inte porträttera en skådis i taget. John Wayne har ju gjort många filmer som det vore kul att se igen, Alaska, McLintock, Rio Bravo och Diligensen t.ex.
  Men även engelska serier, Krutgubbar, Javisst herr minister, I vår herres hage, ombytta roller och min favorit- som ej gått i svensk TV: Only fools and horses med David Jason ( (Frost). Jo, jag vet det finns många DVD-boxar.
 När man blir gammal har man rätt att bli gnällig... inte nog med det, man upptäcker att vän- och bekantskapskretsen  krymper, man förlorar många som är yngre än en själv. Man får väl vara tacksam att man är frisk i alla fall. Och att man får pannbiff med potatis, blomkål och lök, plus ett glas vin med min kära sambo.  Levande ljus och fin musik ingår. Skål, ta mej fan !

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med torbjörn. Ett glas vin med Karin och lite mys och vänta på?????????

Anonym sa...

Även jag håller med, bästa stället att sova på är soffan framför tv,n.
Vi brukar inmundiga lite ost/kex och några glas rött.
BSg.