lördag 22 oktober 2011

Lördagstankar om veckan som gått

Jag åkte in till Staden idag, en utställning om Regeringsgatan före rivningarna på 60- och början på 70-talet. 1900-talet så klart. Men många av husen var från 1860 och 1870-talet, en del t.o.m äldre
      Det här var ju i utkanten av Klarakvarteren och Brunkebergstorg. Visserligen var jag  här i början på 60-talet, men jag har inga minnen av hur det var eller såg ut då. Men det är roligt att försöka se var husen låg.
   Jag har lika lite kunskap om Stockholm på den tiden som jag har av Gävle i dag. Även här är det moderniserat till förbannelse. City har inga likheter med det 60 och 70-tal jag minns, med Saga-biografen vid torget, Roxy med konditori Gefle Wapen en trappa upp, Sjöstrands och Sjöbergs  Konditorier på N. Kungsgatan, Eskilstunaboden, Postkontoret på Drottninggatan där jag jobbade som brevbärare en gång..     Var det bättre förr? Ja och nej, husen var kanske sämre men stadskärnan hade mer charm och var mer levande än idag.
     Det gäller nog de flesta städer, stadsarkitekter och byggherrar rev och byggde nytt utan en tanke på sammanhang, olika stilar  blandades, alltefter mode och trender. I många städer borde ordet stortorg bytas mot storsorg, för det är vad det är i många  fall.
     Stockholm ja, staden kallas för världens vackraste huvudstad. DET hade man nog inte sagt om man sett staden på 50, 60 och 70-talen. Jag varken hålla med eller säga emot om skönheten då jag inte varit i all världens huvudstäder. Om jag räknar noga så kommer jag upp i summan av tre!  Köpenhamn, Dublin och London.  Förutom Stockholm. Säkert har många sett många fler, men då det finns ca 190 stater som är anslutna  till FN så tror jag inte många har sett alla. Sedan är det ju så att skönheten sitter i betraktarens ögon, så alla omdömen blir  subjektiva....
    En huvudstad som väl knappast kan betraktas som vacker är Libyen. Inte efter det som varit. Men om landet får chansen att bygga upp sitt land och sin huvudstad så kanske det blir bättre. Ja allt kan väl bara bli bättre nu när Gadaffi är borta. Men det kommer att ta tid, se bara på Egypten, muslimer och kopter strider, i Libyen finns klaner som kanske börjar kriga om makten. Men det finns fler länder som står på tur, Syrien först,  men också Yemen, Algeriet m.fl. Den arabiska våren går säkert mot en lång och mörk höst. Precis som här i Sverige. Fast vårt största bekymmer är väl om det blir  mycket snö och hur mycket elpriserna stiger. Så vi ska nog inte klaga.
      Nej, nu får det vara helg, har en god middag att se fram emot.

Inga kommentarer: