måndag 22 augusti 2011

Så blev det måndag igen...igen och igen...

Tänk att det ska finnas så många måndagar. Men det är inget att göra åt det..
     Förra veckan så kunde man läsa att det är mer än 250000 brev som inte når sin adressat. Detta trots att brevskrivandet minskat. De hamnar i Kiruna där en grupp försöker spåra mottagarna.  Adresserna är ofullständiga, många har fel postnummer o.s.v.  Jag kan inte påstå att jag är förvånad, jag har ju 23 års erfarenhet av posthantering av 8 kommunala förvaltningars post inom Stockholm Stad. Det finns nog ingen variant  av adress som jag inte sett. Jag skulle kunna ge hur många exempel som helst där man skrivit ett namn, fel boxnr och fel förvaltning, dock är postnumret detsamma till de jag arbetat för/med.  Stavningen kan också variera kraftigt, både den maskinskriva och, framförallt, den handskrivna. Man blev snabbt van att tyda kråkfötterna. Det värsta exemplet är ett brev som kom till Dagny Tippsfeldt. Personen som skulle ha brevet hette Borgny Tingstedt..men det berodde på Borgnys handstil att det blev fel,svårläst, är ett snällt epitet på hans handstil.. Ett annat som fick mej att småle var detta: Göteborgs Stads statistiska kontor, Box 8320
104 20 Stockholm !   Ett annat brev som skapade huvudbry hos flera där namnet var minst sagt konstigt: Lues Opsköbäk. Det tog mej ca 5 sekunder att tyda det rätt: Louise Djupsjöbacka. Som tur var visste hon vem som skrivit det och förstod stavningen. Jag kan tänka mej att de som ser sådant här dagligen skrattar mycket...  Detta om brev ( tur det finns stavningskontroll i datorn!)

   En  annan funktion i samhället som har problem - tycker jag- är banker.  Häromdagen skulle jag hämta ut skatteåterbäringen, liten, men ändå. På min vanliga bank var det mycket folk så jag gick till Handelsbanken. Det står på utbetalningen: Inlöses i bank, så jag tog för givet att det var ok. Men icke då!  Jag var ju inte kund där och då det handlar om att ta ut kontanter så fick jag snällt gå till "riktiga" bank. Var har samhällsservicen tagit vägen ?? Varför har man bar två kassor för in-och ut, men 5-7 bord för  de som har låne- och övriga ärenden?  Banker verkar inte vilja syssla med pengar....inga kontanter i.a.f. Men nu ska jag kontakta skatteverket om att få pengarna insatt på konto direkt. Har för mej att jag gjort det..
   Om det nu blir någon mer återbäring.....Det är väl bara Robin Hood som kan fixa en bra sådan.
Slut för idag !

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dina exempel visar att det behövs en uppryckning i de Svenska skolorna vad gäller kunskaper i det Svenska modersmålets användning och skrivandets konst. Åter tillbaka till bläckpennor som vi hade. Lite plumpar blev det men å andra sidan blev handstilen något bättre. Min egen handstil är å andra sidan inte mycket att skryta med men den är "nästan" läsbar i alla fall. mvh kge

Anonym sa...

När det gäller banker och deras hantering av kontanter, har jag ett exempel av en kassör som gick till Nordbanken för att sätta in kontanter, som erhållits vid en Konsert i Regementsparken. Han hade gjort detta flera gånger tidigare men denna gång var det nobben. Den unga damen var stenhård, banken tar inte emot kontanter. Den flicka som tidigare tagit emot kontanter vid tidigare besök låtsades som det regnade, hon hade aldrig tagit emot kontanter??? Mannen (det var givetvis en man) fick gå till Forex som tog emot kontanter. Mannen hade konto på Forex så då kunde han överföra de insatta pengarna till Nordea på elektroniskt sätt?? Så löste han problemet. Enligt Bibeln kommer vi att få ett märke i pannan och behöver inga kontanter längre. Jag undrar bara när? sa Kge.