lördag 6 augusti 2011

Augusti och kräftor...

Vi köpte Svenska kräftor (påstår dom) på ICA MAxi i går, men jag tror det var upptinade turkiska  kräftor. De smakade just ingen ting, dill var något som lysten med sin smakfrånvaro. Nu är jag ingen större fantast av dessa djur, det finns ju räkor, skalade och klara..... Vill jag ta en öl och en sup, ja då äter jag heller strömming- vilket jag ska göra idag!  Lördag till på köpet! Som panchis struntar man i vilken veckodag det är, oftast är det lödag ändå....
    Har tagit min sedvanliga motionsrunda - i maklig takt!- per velociped. Vem använder det uttrycket nuförtiden? Jag trodde det skulle bli regn i dag, molnen drar förbi - tack!- men sen kommer solen fram igen. SMHI är som politiker, de lovar och lovar.......
  Häromdagen var jag till Tyresta, per velociped och till fots i skogen. Att vandra på dessa skogsstigar med doften av solvarma tallbarr, se ljungen blomma och bara stanna och ta en handfull blåbär för mej med lätthet tillbaka till 50-talet och stigarna i Häcklesäng, byn där jag lekte i skogarna , hämtade kor från bete i Igeltjärn till mjölkning i ladugården  på gårde där jag växte upp. Jag kan se framför mej hur korna går efter skogsvägen, Blomstra, Tärna, Gullan, Brunetta, Åsa och allt vad de hette. De hittade hem själva, jag bara gick bakom dem och åt blåbär från riset som jag plockade.
   Dofterna framkallar andra minnen också, en jacka som man var stolt över t.ex. Den var av velvetin, ett material som liknade mocka. Oj, vad fin den var. Böcker man läste, fem-böckerna och cowboyböcker i Pingvinserien. Alla var på 128 sidor. Serietidningar, Prärieserier och en Vesternserie med kapten Miki, Windy och Salasso och överste Parkers dotter Susanne, som Miki var kär i. 25 öre kostade häftena.
       Men jag läste ocskå " vuxenböcker" när jag var sjuk, vi hade inte många men jag minns Dödgrävarens pojke av Åke Wassing, Nässlorna blomma av Harry Martinsson och Ishavfiskarna av Lars Hansen var några.
Läslustan har hållit i sej, men det blir inte så många böcker som förr, då blev det 6-7 stycken varje månad.  Jag får väl börja gå på biblioteket igen och låna.  Tid har jag ju.... Kanske läsa om en del författare, R F Delderfield, Winston Graham, Dickens,Steinbeck med Vredens druvor och Möss och människor t.ex..
  Om de nu finns kvar på biblioteken förstås. Skulle gärna läsa om trilogin om Masthugget, och Rydsholms serien av Gösta Gustav Jansson, m.fl.... Annars blir det antikvariat som man får söka dem.
  Livet är ju faktiskt inte bara TV. Ljudböcker, kanske någon föreslår. Tack, men nej tack!! En bok ska bestå av blad och pärmar....   Men nu ska jag återgå till min engelska kriminalroman av Stephen Booth. Mycket bra författare, han också !

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra skrivet Tobbe, kommer också ihåg böckerna jag läste när jag var 10-12. Mycket fem-böckerna, de tre, bröderna Hardy, westernserien om Morgan Kane (hade nog i princip alla).
/Svante