tisdag 14 juni 2011

Tisdagarna med Morrie...

Ska det inte handla om. En fin bok, för övrigt av Mitch Albom. Kan varmt rekommenderas att läsa!
  Nej ni får nöja er med mig, som vanligt. Inte det sämsta precis, men bra nära....
Nu är Nya stolligheter på G från moderater och en centerpartist i Stockholm. De vill tillåta cyklister att cykla mot enkelriktat, rött - vid högersväng, gäller även bilister ! och snart lite hur som helst.
  Jag blev full i skratt när jag såg Borgarrådet Ulla Hamilton i TV med en cykelhjälm på sniskan. Ingen tro väl att hon skulle iväg på tjänsteuppdrag på cykel efter det ? Visserligen är hon ofta ute och cyklar, men bara i politiska frågor... Om Per Anjkersjö ( C) cyklar vet jag ej, men C:et står nog för betyg i trafikförstånd...
   Även en minister Catarina Elmsvärd (M) är för förslaget. Vi vet ju alla att moderater vill ha  mer frihet åt individen, avskyr rött och gärna svänger åt höger. Men här har man nog inte tänkt till ordentligt. Jag undrar hur de tänkt sej hur ansvaret ska fördelas vid en kollision i en högersväng om man går mot grön gubbe samtidigt som en cyklist - eller bilist- gör en högersväng vid rött ljus? Vilket gäller " mest" grönt eller rött ljus?     Att cykla mot enkelriktat, ja bara på 30-vägar. Vilket gäller väldigt många gator i Stockholm, men som få bryr sig om. Även om det finns en cykelbana, så är utrymmet litet på de flesta smågator. Vem äger gatan ?  Störst vinner?  Ett färdigt lagförslag lär väl ligga långt fram får man hoppas. Justiteministern som ofta går längs Serafimerstranden ser ju hur cyklister beter sig på cykelbanan där. Fort går det, som det gällde livet.
        Nåja, det är väl bra om det finns lagar för detta.  Det är detta de flesta cyklister ändå bryter mot, gör man det lagligt så..... får de skylla sig själva om de inte ser upp.  Ska vi slå vad om att olyckorna kommer att öka om det blir verklighet ?  Ah, ge mig pengarna direkt !
Ut umbra - sic vita !

Inga kommentarer: