lördag 4 juni 2011

En ny vecka... eller är det slutet på den gamla?

Ja, därom tvista de lärde...fast jag är nog inne på det här med att Han vilade på den 7:e dagen.
 Så då säger jag inte tänker vila på den sista dagen i veckan.  Åtminstone tänker jag skriva några rader.

 I dag är det Danmarks nationaldag i dag, inte för att jag bryr mig, i morgon är det Sveriges nationaldag. Jag bryr  mig inte om den heller.  Inte mer än att det ska firas gemensam födelsedag i Söderby. Fast vi fyllde i mars. Men vi har kalaset nu då vi kan vara utomhus med barn och barnbarn på altanen. Nu kommer inte alla barnbarn, några känner sig för stora och har andra intressen. Men det gör inget jag förstår att de inte tycker det är sååååå roligt. Man har ju själv varit likadan. Däremot det yngsta tillskottet, Saga, ska bli roligt att se igen. Hon är bara ca 3 månader.
   
   Ja, kungen har vi läst och skrivit tillräckligt om. Förtroendet har sjunkit, men det kommer nog inte att märkas i morgon när han står på Skansen bland flaggviftande barn och tanter i vit hatt och vita handskar. Karlarna står väl i nån buske och halsar renat...  Nä, nu ska vi vara snälla, klart det blir mycket folk på Skansen som vanligt, folk av alla sorter. Utom undertecknad !

I den faceebook-grupp jag är med i finns nu över 700 foton utlagda från 1800-tal till nutid. De skildrar människor och miljöer i ett brukssamhälle som inte längre finns. Industrins uppgång och fall. Fabriken nedlagd, sågen kommer att läggas ned vid årsskiftet. En stor del av samhället är rivet. Av miljöskäl sades det, husen låg för nära fabriken och oljecisternerna. Där de legat i 100 år utan att något hänt. Sanningen var nog att ägarna av husen, Gavlegårdarna, inte ville ha dem kvar. Tidigare ägdes de av Kopparfors, som också skötte en stor del av samhället. Nå, vad vill jag ha sagt med det här ?  Jo, min dröm och förhoppning är att fotona samlas i en bok med berättelser om och av de som finns på fotona och om livet i ett brukssamhälle på  40-talet och fram till nu.  Något som jag tycker många bruks-  och industrisamhällen borde göra. Det är viktigt innan det är försent, vi är ju idag mer ett tekniksamhälle, så mycket historia är på väg att försvinna om det som lagt grunden till vårt välstånd.

Inga kommentarer: