torsdag 14 november 2013

smått o gott i vått o torrt..

Ibland är det svårt att få något skrivet trots att man tar och får intryck hela tiden. kanske det blir för mycket på för kort tid?  Men den digitala världen gör ju att allting går så fort, undrar om det är så nyttigt för människan ? Vår hjärna är inte skapt för den hastighet allting sker, den är fortfarande kvar i stenåldern i många avseenden.
   Det fick jag lära mej en del om av etnologen Sverre Sjölander för ett antal år sedan på ett fackligt seminarium.

  Bl.a  så förklarade han varför vi har lättare att minnas ansikten än namn , stenåldersfolken hade inga namn, de var tvungna att minnas ansikte för att skilja vän från fiende t.ex. Samma sak med alla koder vi ska komma ihåg, portkoder, bankomatkoder o.s.v
   Att sedan en del har en mer stenåldershjärna än andra är ju tråkigt,jag behöver inte nämna några namn, men de tillhör en grupp av människor som gillar vitsippor, om ni förstår vad jag menar......
  De kan säga något och sedan ångra sitt (sina) ordval många år efteråt och tro att de ska bli ursäktade och förlåtna. De blir de också, men bara av den största stenåldershjärnan..
   Tydligen är det ingen som reflekterar över att åsikterna finns kvar....  Undrar varför ingen journalist följer upp uttalanden de gör och ställer frågan: du säger att du ångar vad du sagt, skyller på omognad o.s.v, men är dina åsikter desamma ?  Det skulle vara intressant att höra deras svar... om de nu har något.
   Även om de skulle ha det, så skulle det inte vara trovärdigt. Men det är heller inget annat de säger när jag tänker efter..  Detta om detta.

    Jag är för övrigt ganska så trött på politiker, idrottsmän  och andra offentliga personer.
Varför ska det alltid "hånas", rasas och snackas en massa dumheter. För att inte tala om när partiledarna  inom alliansen pratar i metaforer eller försöker vara allmänt lustiga. Det blir bara så löjligt, nästan på sandlådenivå. Både inom elitfotbollen och hockeyn är tonen ofta på samma nivå, ibland tar de och blandar ordspråk och talesätt på de mest häpnadsväckande sätt. " Det var som en sten som släppte från axlarna"  var det en spelare som sa. "Nu är råttet mågat" lyckades en annan få till det, men det kom i stridens hetta, så det är ursäktligt. En målvakt sa :" det var en landslagskapten som ätit för mycket bernaisesås" Några dar senare släppte han i några billiga mål och fick kommentaren: " han hade väl doppat handskarna i bernaisessåsen".
  Suck, tänk först, spela sedan och snacka sist..
 Inte undra på att jag slutat titta på fotboll och hockey när spelare - och ledare- beter sig som barnungar.
  Jag tycker nog att man bör hålla en hyfsad ton i dessa sammanhang.   Eller är det bara jag ? som Ulf Brunnberg säger i tv-programmet Partaj.
    F.ö så hoppas jag att Sverige vinner över Portugal i morgon, trots att de har så fula tröjor....


Inga kommentarer: