fredag 9 augusti 2013

Slut på semestern?

Ja de flesta har väl slut på den vid det här laget, skolorna börjar snart också.
För min del är det ju ständigt semester, men nu augusti och september finns det jobb på frivillig basis.
  I Juli gick det inte att göra något, alldeles för torrt och varmt för trädgårdsarbete, vilket jag sysslar med som "arbete".   Men nu har det kommit regn så det är lättare att rensa ogräs och ansa buskar.  Hade också tur att jag fick ut gräsfrö på gräsmattan vi gjorde i ordning i maj. Det fanns en del kala fläckar att fylla i, precis när jag var färdig så kom regnet! Snacka om timing!  Det blir aldrig riktigt bra när man lägger jord på en grusbädd och det finns gräs bredvid. Jordlagret bör vara mycket tjockare, men då blir det en för stor nivåskillnad mot den befintliga. Men det blir grönt och mycket trevligare än förut, grus och en sandlåda som ingen använde. Nu får de som har den som innergård komma med förslag på hur vi ska gå vidare. Blommor i rabatt,i krukor eller något fruktträd? Huvudsaken att det finns de som vill ta ansvar och sköta det som planteras. Jag kommer bara att sköta om de häckar som redan finns runt förrådet och gräsytan. Jag radikal- beskar dem för två år sedan, nu ska de hållas korta och formas  så de blir täta och fina.
 
 Det är roligt när man ser resultat av vad man gör med växterna.  Dessa häckar, häggmispel, har varit eftersatta i massor med år, de har fått växa hejvilt. Den som planerade området hade nog ingen riktig koll på vad hen gjorde, val och blandning av buskar och andra växter var inte lämpliga på alla ställen. En del träd skulle heller inte ha planterats inne i bostadsområdet. En stor pil ska tas ner, någon björk eventuellt.
  Men  till det ska det användas en firma med rätt utrustning och kunskap.
Fick jag bestämma skulle också en massa stora vitmålade stenar tas bort. De lades ut för att man inte skulle parkera på gräsmattor. Men de är i vägen för snöröjningen. Nu har vi haft en kille som kan området, men kommer det en ny, ja då kan maskinen skadas. Kostnaden för väl föreningen- vi medlemmar- stå för kan man tänka.

    Just idag, fredag, är det mulet och bara +17 och mulet, perfekt väder att arbeta i. Förmiddagen ägandes åt att rensa en grusgång och en grusplan från ogräs. Trots regn var marken hård där grusbädden var tunn, men det vara bara att ta i... runt buskarna var det lättare, där hade jag tidigare lagt ett tjockt lager med barkmull så maskrosor, tistlar och annat följde lätt med.  Nästa vecka ska jag  fortsätta att rensa runt ett förråd och vid lekplatsen, det börjar se ovårdat ut...
  Men nu är det helg, då nöjer jag mej med att använda mina pumpstavar och gå i en timme eller mer. Jag vet aldrig i förväg vilken väg jag tar, går som jag känner för just då. Vägvalen är många så det blir inte långtråkigt. Dessutom tänker jag så bra när jag går. Bl.a på vad jag ska skriva. T.ex till Aftonstjärnan, PRO-tidningen i Hamrånge, min hembygd. Än finns minnen att berätta om trots att det är drygt 30 år sen jag flyttade.

   Ni som ska återvända till riktiga jobb, ha inte ångest för det! Det är bara  ett år kvar till nästa semester.. :-)
 

Inga kommentarer: