fredag 1 mars 2013

Jag känner mig tvungen att skriva lite, ja tvungen.. jag fick lust helt enkelt.  Nu kom det ett riktigt oväder till på köpet. Jag har ju gjort det mesta för idag, handlat, tankat bilen, bastat o.s.v så då var det läge att få till några rader.
      Den här veckan har jag läst SvD, sambons syster är bortrest och fick ta hennes tidning. Så det har inte med något politiskt byte för mig men det är alltid intressant att se vad de skriver från den sidan.
   Nu var det en ledarkolumn jag fastnade för, skriven av  Maria Ludvigsson, och som handlade om bostäder och byggande. Naturligtvis håller jag inte med henne! Bara första stycket fick mig att slå bakut. Hon menar att frågan om  fler bostäder inte är lösningen på bostadsbristen. krav har ju framförts, inte bara en gång, att det behövs byggas mer och små lägenheter. Hon kan ju säga det till alla som bor kvar hemma och till studenterna! Hon menar att det beror på byråkrati och prisreglering som gör att byggherrar tvekar att bygga. Samt att flyttskatten är så hög. Återkommer om det.
   Men det här är ju något som regeringen har haft 6 år på sig att ändra på, men inte gjort. Kan bero på att ansvarigt statsråd, Staffan Attefall är inkompetent (Varför han nu skulle skilja sej  från de övriga?) Det enda han pratar om är att förenkla andrahandsuthyrningen. Ja, men om det nu finns ett x antal lägenheter, så blir de inte fler om man får hyra ut i andra hand. De som bor i de lägenheterna måste i sin tur bo någonstans, eller hur? Men vart de ska bo säger han, Attefall inget om,  inte Ludvigsson heller.

   Så, flyttskatten, den är på 22 %, kan hålla med om att den är hög, men man kan undra varför inte borg, som älskar skattesänkningar inte gjort det? Kanske för att inga rika och/ eller storföretag tjänar på det.
   Stockholms handelskammare har undersökt vad en sänkning skulle betyda för stockholmarnas vilja att byta bostad " Som det nu är stannar de trots att de helst vill  flytta" skriver Ludvigsson. Hur många har de frågat? Inga siffror redovisas Andelen småhusägare i länet äldre än 65 år har ökat från 19 till 26% Samtidigt har  de under 40 år minskat från 20 till 15%, detta enligt handelskammarens tidning.
 Om jag tänker lite... att det har ökat bland de äldre kan ju bero på att de trivs i sina hus, de är friska och orkar med det, känner trygghet i området och trivs med grannarna. Så varför sälja och flytta? Till vad, kan man också undra.
  Å andra sidan då. Varför har det minskat bland de under 40 år?  Här kan jag tänka mig främst två orsaker.
  Kostnaderna kan ha blivit för höga, räntorna  tar för mycket på ekonomin. En annan orsak kan vara skilsmässor. En tredje orsak kan vara arbetet, antingen har man förlorat ett, eller man fått ett bättre någon annanstans.
  Enligt handelskammaren så skulle mer än 30% av de som bor i bostadsrätt, 18-39 år och villaägarna över 75 år flytta om  skatten var lägre. Då skulle det finnas bostäder att frigöra för nyinflyttade och trångbodda
som vill byta upp sig. Åter igen, vart skulle de som säljer flytta? Om det nu finns lediga lägenheter, varför bor ingen där nu?

   Det är naturligt helt möjligt att jag inte fattar något, men min logik säger mej att om 1000 personer står i kö och 1000 personer säljer...... ja, de byter ju bara plats.
   Men visst byggs det i Stockholm, men de hinner inte i kapp.
Särskilt inte om det stämmer som Ludvigsson skriver på slutet: fram till 2020 väntas efterfrågan på arbetskraft i regionen öka med 200 000 personer.
  Så behövs det byggas , både stort och smått!
Nu är ovädret över och  det är mitt skrivande också. För den här gången

Inga kommentarer: