söndag 26 augusti 2012

Sensommar söndags skriverier

Ja, sommaren går mot sitt slut, nu inträder ett tillstånd som inte har något bra namn. Höst är det inte, inte brittsommar heller, den kommer väl i oktober. Om den kommer. Indiansommar har jag hört, men vet inte när den infaller. Jag har i alla all inte sett några indianer...  Regnskurarna blir allt fler, om än korta här i Haninge.
  Men en tröst den här årstiden är att de stora fotbollsligorna börjat så att sportbladet  är läsbart, särskilt lördag- söndag då London calling är i farten.
  •   Televisionen däremot, den lever kvar lite grann i sommarstiltjen, där går ännu många repriser, och nygamla program som Robinson, Fångarna på fortet, Dallas.. tur att Svt har den goda smaken att visa Dickens, nu David Copperfield. Detta i väntan på Downton Abbey som kommer senare i  höst. Måste erkänna att jag gillar engelska kostymdramer, kanske inte alltid handlingen, men skådespeleriet !  Roligt också att se kända ansikten i olika roller. Jag ser också andra engelska serier framför amerikanska, de känns mer äkta, var sej det är nutida eller gamla, drama eller komedi. Doc Martin i kanal 9 är ett bra exempel, som väl något av båda.  Men när det är dåligt på TV- vilket är ofta, då tar jag fram klassikern Herrskap och tjänstefolk med skådisar som Gordon Jackson, Pauline Collins och John Alderton.
          Men snart börjar väl antikrundan att sändas igen, kommer dock att sakna Pluntky och Jan Bäckman   
          som nyligen gick bort, två mycket kunniga och trevliga personligheter.
               En annan som gott bort är en mycket god vän, trots att vi inte setts på 30 år, så kommer hon att
         saknas. Jag har känt henne sen tidiga tonår, vi är jämnåriga,  har bott grannar och umgåtts  familjevis
         Men över sjukdom råder man inte. Märkligt egentligen, 5 av de jag första flickorna lärde känna i
         Norrsundet 1960-61 är borta..  Jag är glad över att jag fick lära känna dem.

Inga kommentarer: