söndag 12 augusti 2012

ny vecka nya nyhete - och annat

Tiden rinner iväg, snart mitten av augusti och jag funderar på om jag ska äta kräftor med min sambo eller om jag ska äta surströmming. men den får jag nog äta utomhus...kanske blir det båda delarna..
  Nå vad har timat sedan sist? Ja, Tillväxtverket måste man väl kommentera. GD fick gå och hamnar på elefantkyrkogården, eller som jag kallar det, överskottsbolaget. Där ska hon sitta och ticka pengar i 3 år tillsammans med andra som sparkats från sina jobb. Det måste bli en ändring, om de missköter sig ska de få gå som alla andra, de får söka jobb i vanlig ordning. det är ju välutbildade människor, så det är väl inga problem...Det gjordes en utredning för några år sedan om man skulle ändra på villkoren, men det blev inget av det. Vem gjorde den utredningen? Jo, en annan som fått gå, Sten Heckscher, en f.d minister (S). hade någon väntat ett annat resultat? Politrukerna skyddar varandra, precis som inom polisen. Vad som behövs är en oberoende myndighet som handskas med sådana ärenden. Frågan är bara vem som ska skapa den? Näringslivet med LO, TCO och andra fackförbund? Svårt nöt att knäcka.
   Nu lämnar vi inrikespolitik för denna gång och går till något minst lika ointressant.... OS.
   Med åren har mitt intresse minskat, i år har jag inte sett en minut av OS. Vi har visst tagit några medaljer, men inte i det som är viktigt, friidrott och simning, den gyllene epok med Carro, Kallur, Christian Olsson och Stefan Holm får vi nog aldrig se igen. Alshammar och Frölander i simning har gjort sitt, Anna Linderg i simhopp slutar också.
  I skrivande stund så vet vi inte om Sverige får guld eller silver i handbollens final, men de har gjort det bra i vilket fall som helst. Alltid något. men att Sverige ska få fram någon som Bolt eller Phelps är en utopi. Jo, jag läser ju sportsidorna i tidningar, så vet vad som sker i omvärlden.
   Inte bara sportsidor, Aftonbladet läser jag från "pärm till pärm" även om jag oftast bara  skummar genom kultursidan, övriga läser jag på nätet, Expressen, DN, Arbetarbladet, The Sun ibland och Star Tribune från Minnesota. då och då. mest för att veta vad som sker i St Paul där jag har ett kusinbarn som jag har kontakt med. Har alltid varit något av ett nyhetsfreak, gillar följa med i det mesta.  text-Tv är en annan viktig källa förutom Rapport och lokala ABC.
    I september ska jag åka till Norrsundet och vara med på en middag i samband med utgivning av en bok om sågverket där jag varit med i författandet. Ska bli roligt att se vad de tagit med av mina minnen  från den tiden, men även träffa några av mina forna arbetskamrater,har inte träffat några på över 30 år, så det lär bli en hel del minnen att prata om.

  Jaha , det var dagens svammel det. Dags att rasta hunden och sedan invänta middagen, lax med färsk pasta.
Kvällen tillbringas med att se David Copperfield på TV. Charles Dickens figur, inte trollkarlen med samma namn.  Jag gillar Engelska  kostymdramer, alltid välgjorda och med bra skådisar. I höst väntar Downton Abbey, en av de bästa serier som gjorts. Har ni missat den, skyller själva, men den finns på DVD..

Inga kommentarer: