fredag 15 juni 2012

lördagsmorgon.. igen

Ja, så är fotbolls-EM över för Sverige. Ukraina och Sverige är ingen bra kombination. Tidigare blå-gula trupper har förlorat här förr... minns Karl XII och hans karoliner 1709 i Poltava. Eftersom skadeglädjen är den enda sanna glädjen (enligt ett talesätt) så njuter jag. Nja, kanske inte direkt, men jag så trött på alla fåntrattar i blått- å-gult som skränar som papegojor, för att inte tala om alla experter och journalister! Jo, det är precis vad jag tänker göra. Eller skriva om.
   De skriver- nu läser jag bara Aftonbladet- veckor innan EM, sida upp och sida ner om vilka som ska spela, hur de ska spela, varför vissa ska spela och andra inte. De vet alltid bäst, åtminstone bättre än förbundskaptenen.   Ett bra kriterium för en bra sportjournalist är att: på lördagen skriva exakt hur laget ska spela för att vinna, och på måndagen trovärdigt förklara varför de  förlorade. Det är inte mina ord, det var en kåsör som skrev så en gång. Ligger mycket i det, tycker jag.  Därmed låter jag Zlatan, Hamrén och de övriga ta semester. Nu ser vi fram emot att elitserien i hockey ska börja, bara 3 månader kvar...

     Jag har grubblat ett par dar nu över några uttryck som artister börjat använda i tid och otid. Det är det här med att " hitta sej själv" och "landa i vem jag är". begriper inte vad de  menar. En sångare, tror jag han var, sa att han nu " har en stark åsikt om vem han är". Undrar om han vet vad han menar? Jag kanske också har en åsikt om mej, men är kanske inte alltid alltid överens om den.. Eller? Jag vet inte och ärligt talat, bryr mej inte. Är för gammal och klok för sådant trams.  Antar att den här killen ville göra sej märkvärdig med en krystad formulering, men har den åsikten om sej själv, borde han nog byta....

   Några andra som borde byta åsikter, kanske med varandra, är länsstyrelserna i Norrbotten och i Örebro
I norr för bönderna sina åkrar med nysådda grödor av svanar som trampar sönder den och skitar ner. De vill ha skyddsjakt på den så att de får har grödorna i fred men neka av länsstyrelsen.  I Örebro har en bäver byggt en damm i ett vattendrag så att en golfbana riskerar att undermineras. Där beviljas skyddsjakt!
  Där ser vad som är viktigt! Spela golf är viktigare än att bönder i norr får sitt levebröd - bokstavligt talat - förstört! Antar att de i Örebro lever på Örebro-kex och inte rågbröd... Hur är ordspråket: den enes bröd är den andres död. Eller är det tvärtom?
  Jag tror nog att stekt svan är godare än bäverbiff, så nu vet vad jag tycker!
Godmiddag! ( Som Ehrenmark alltid avslutade sina program med)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det Svenska språkbruket hos fram för allt unga kvinnliga journalister är andefattigt och full av nya formuleringar. T.ex. "Att koka ner" en åsikt är vanligt förekommande " Hon är en stark kvinna" ett annat och "finna sig själv" används vanligtvis vid skilsmässor. Dessa uttryck eller vad man kallar det är vanligtvis dessutom blandade med "RinkebySvenskan" och kallas för "NySvenska" ungefär som Norskan som också har två språk "NyNorsk" och "Norskt bygdemål". Norrmännen ligger ju alltid steget före oss.

Anonym sa...

Ja, tidningssvenska, eller rättare sagt mediasvenska är ett eget språk, jag förstår heller inte varför man envisamed att säga : nitton och TIe, och inte nitton och tio, en felbetoning. Gillar heller inte " öppna upp" och "stänga ner", en direklt, men omöjlig översättning från engelskan!