söndag 24 juni 2012

efter midsommar-tankar...

Fotbolls- EM är snart över och jag har inte sett en minut av det. Sune Sylvén  som nu slutar på Svd, säger det bra: Idrotten var kanske inte bättre förr, men roligare. Idag ska det hånas och pratas skit, ingen respekt för motspelare eller andra lag. Ett undantag, I Spanska laget har man flera portugiser som lagkamrater i real Madrid och Barca. " Det är våra lagkamrater och inga fiender" säger  en av spelarna. Nu möts de i semifinalen, hoppas de orden gäller under matchen, även om det  blir hårda- men justa- tag. Jag hade ju hoppats att Grekland skulle gå vidare, jag gillar "underdogs", de som slår ur underläge. Men nu blir det väl Tyskland- Spanien i final och då är det ointressant. Ungefär som att se målarfärg torka....
 På det personliga planet då, vad händer? Ja, jag jobbar 2 v.på mitt gamla jobb, kanske det blir något i augusti, men sen hoppas jag slippa. Det har förändrats så mycket så det är inte roligt länge, mindre post, nya  rutiner när det gäller frankering, små brev ska gå som porto betalt, minst 500 i varje sändning vilket gör att de måste räknas manuellt. Under sommaren inga större problem, man har ju en känsla hur många brev det är för det mesta. Det är bara 2 turer per dag mot 3 förut, det gör att det blir mycket dödtid som ska fördrivas.
  Men det gäller att se positivt på det hela, bra betalt, inget ansvar (nästan), man slipper möten och man jobbar max 4 veckor per år och har 48 veckors semester... Hur många har det??
  Nu i Juli komme jag tt göra en del jobb i föreningen, rensa ogräs och klippa ner några vildvuxna häckar. Det är jag och en granne, Albin som kan ta tag i saker utan att det behöver sägas något. Jord ska också läggas ut och en gräsmatta sås, det ska de som har tomter mot innergården fixa. Ska bli intressant att se hur många som ställer upp,en 5-6 stycken berörs , de har tomt mot innergården.....jag tänker inte lägga mej i, det får räcka med att jag var med och skyfflade ihop gruset som togs bort och sedan skyfflade ut det på lekplatsen. Vi är 196 medlemmar i föreningen, men bar ett fåtal som gör något frivilligt. Känns det igen?  Kunde väl tro det!
  I kväll blir det lite svensk dokumentärfilm som jag köpt, en box med 4 filmer från olika delar av Sverige från 40-, 50- och 60-tal.
  See you later alligator!

Inga kommentarer: