onsdag 1 oktober 2014

En kort summering av 23 år i Stockholm Stad..

Ja, nu har man med all säkerhet lagt arbetslivet på hyllan för gott, ev, en och annan strödag, men inte mer..
 Hösten 1987 började jag på dåvarande Gatukontorets parkeringsavdelning. Ja, som P-vakt!
Det var en lärorik tid, lärde mej hitta i staden, både till fots och med bil. Dessutom fick jag lära mej att hantera människor på ett annat sätt. En nyttig erfarenhet som jag sedan tog med mej till TN när jag började där som postchef 1989.   Då fanns där 4 förvaltningar, förutom Gatukontoret, Stadsbyggnadskontoret, Fritid Stockholm, senare Idrottsförvaltningen och Fastighetskontoret som jag kom att arbeta för. I huset arbetade  då ca 1000 personer, idag något färre, ca 800, men nu heter de Exploateringskontoret, Trafikkontoret, Miljöförvaltningen, Stadsbyggnadskontoret och Stockholms bostadsförmedling. Fastighetskontoret sitter ner vid Stadshuset.
    När jag började i TN var vi 17 st på posten, gick 4 postturer om dagen med 6 postvagnar- alltid fyllda med internpost och tidningar. Idag är det två postvagnar 2 ggr om dagen!
  Men, ska tilläggas, när jag började hade vi fem annex ute på stan med vaktmästare, internpost till flera kommunala bolag, FK,.Televerket, sthlm hamn, Sthlm Energi o.s.v
   När jag gått med post i september på två förvaltningar har jag gått med några brev i handen, inte använt någon postvagn en enda gång! Det finns ungefär 420 anställda på de två!
 Den frankerade posten fyller knappt  fyra lådor, för var det minst 8- 12 st.
Så nog har det skett en del förändringar!
När jag började så fanns också en telefonväxel med 15 personer, tryckeri/ ljuskopiering med 10-11 personer, bibliotek med två st. reception med 2 st inom kontorsservice. Nu finns det bara TN-tryck/post med 5 + chef, reception med 4 st-( 2 på Fastighetskontoret)
 
    Under  de här åren har jag varit med om mycket, fick ganska fria händer i början att utveckla och förändra verksamheten - utan att egentligen kunna något! Men det gick bra, hade en duktig medarbetare som hjälpte mej, en tjej på 24 år, Titti. Hon och jag arbetade bra tillsammans, det hände något när vi satte fart! Vi kastade ut gamla hyllor, ritade nya bänkar som snickarna byggde. vi hade egna då i huset!   Innan jag kom till TN arbetade jag på ett annex som vaktmästare, bl.a fanns USK- utredning och Statistik kontoret där. Jag gjorde mycket jobb åt dem med utskick av rapporter och böcker, 3-400  varannan veck ungefär. När jag flyttade till TN ville de att jag skulle fortsätta då det gick så bra. Det ledde till att vi fick mer arbete, men var bra, vi hade tid över...
  !993 bildades nya förvaltningar p.g.a omorganisationer, 600 blev övertaliga, annexen försvann, alal fick söka sina tjänster igen och vi skulle börja ta betalt för våra tjänster så det gällde att hitta på nya sätt att få intäkter för att få det att gå ihop. Det var en stor omställning den hösten/ vintern då alla skulle flytta runt, in eller ut ur TN, möbler i varje korridor. Jag fick långa listor på vilka som som skulle flytta, när  och vart. Under tiden skulle posten fungera. det gjorde den trots att vi hade två nya medarbetare som inte visste något om verksamheten, kanske en fördel då.. När de anställda kom efter jul och nyårshelgerna hittade de knappt sina rum, möbler var försvunna eller utbytta. Men posten, den låg där den skulle. Det hände att en och annan frågade: var är mitt rum?  Att vi klarade den omställningen i den röran, ja, inte vet jag, men det gick i alla fall.  Sen har det varit flera omorganisationer, rumsbyten och annat, men det var lite lättare att hantera..

  Jag har nog lärt känna något tusental människor under åren, kan inte säga annat än att det varit trevliga och roliga människor. Visst, en och annan högfärdig arkitekt, och  nån dålig chef har man haft, någon sur ingenjör har det väl också funnits, men överlag, jag har haft ett roligt arbete där jag fått mycket uppskattning av väldigt många, särskilt av  några förvaltningschefer och deras sekreterare.
  Jag vill särskilt nämna två, Börje Berglund och Olle Zetterberg, Också stadsarkitekten Per Kallstenius som jag hjälpte med tävlingsbidragen till Stadsbiblioteket- som aldrig blev byggt. Det kom 1200  tävlingsbidrag som jag tog emot, och sedan ordnade med transport till utställningshallen, gamla Klaraposten. Nog har man haft olika arbetsuppgifter! Men det var bara att lösa problemen.
En till person vill jag nämna, Lasse Sundkvist, legendarisk trafikreporter på radio Stockholm bla, Det han inte vet om Stockholm, dess gator och trafik - högertrafikomläggningen var han involverad i- är inte värt att veta.
    Egentligen skulle jag  kunna skriva en bok om de här åren, men vem skulle ha intresse av att läsa den?

Inga kommentarer: