söndag 13 april 2014

Det blåser på månen...

Ja, det kanske det gör, men rubriken är hämtad från en klassisk barnbok,  Erik Linklater heter författaren.
 Men nu ska det inte handla om den eller andra böcker. Varför då denna rubrik?  Jo, klimatet....

Nog tycker jag att det har blivit blåsigare de sista åren, känns i alla fall så.  Tog en cykeltur på förmiddagen, men det gick tungt. Kanske beror det på cykeln? Eller är det jag som blivit klenare på gamla dar?
Frågorna hopar sig, men det är väl en kombination av flera faktorer.
    Jag skulle kunna säga som gumman sa när hon cyklade: det var en hemsk motvind, hopps den vänder när jag ska hem..
 På 70-talet cyklade jag ledigt 3-4 mil utan att bli trött, hade visserligen en 10-växlad cykel,  drygt 35 år sen och nästan 30 kilo lättare.... Men det är bara att acceptera faktum: jag är gammal! Åtminstone delvis, i huvudet och sinnet mycket yngre men i övrigt, tja, håret finns kvar i alla fall...

     Kom visst bort från ämnet, blåsten och klimatet. Man ska inte gnälla över lite motvind, i Peru har en vulkan vaknat, Salomonöarna i söderhavet har haft jordbävning med tsunamivarning, i Chile rasar en stor skogsbrand, ett par hundra hus är förstörda. Kina har stora, ja, katastrofala problem med luftföroreningar i storstäderna, det beror till stor del på bilar och smutsiga industrier. Så nog har vi det bra här hemma.
 Man kan undra när de stora länderna ska komma överens om ett klimatavtal värt namnet. Men det handlar till stor del om pengar och ökad tillväxt. Men behöver vi inte fokusera på annat? T.ex hur vi ska klara försörjningen av en växande befolkning? Av vad ska de leva? Vi måste gå in för odling, djurhållning, bevattning istället för att skicka ut en massa rymdfarkoster till enorma kostnader. Vad är det som är så viktigt med mars? Eller hur Bin bang uppstod och när?  Dessutom borde återuppta det  gamla slagordet, eller vad man ska kalla det för: Smid plogbillar av vapen. Med andra ord: låt jorden och människor leva.

  Blev en kort betraktelse i dag, men det är söndag och jag vill helga vilodagen. Åtminstone lite grann..

Inga kommentarer: