måndag 10 mars 2014

Ett år äldre, men lika ung..

Ja, åtminstone i sinnet.
Man vill gärna se sej som man var för 30 år sen, insidan är sådan men utsidan, ja den tål att diskuteras.
Fast det här med sinnet förresten, nog finns det en del som har förändrats även där, särskilt när det gäller musik och intressen. Det sägs ofta att det var bättre för, ju förr desto bättre...
  Det beror väl på vad man jämför med även om det aldrig kan bli rättvist eftersom allting utvecklas och förutsättningarna  ser annorlunda ut. Å andra sidan, varför ska man alltid jämföra? Var tid har sitt och sina för och nackdelar.
  Förr ja, jag var inne i stan på ett årsmöte med veteranföreningen, gamla kollegor från Gatu och Fastighetskontoret, men inga från Fastighetsförvaltningen. Numer heter det Trafikkontoret, Exploateringskontoret och Fastighetskontoret.. Men de flesta var var 30-talister och tidiga 40-talister, såg bara två- tre som var i min ålder. Tror nog att det får vara för min del, tycker inte att jag hör hemma i PRO heller, det jag sett av dem i Haninge tyder på att det är gamla människor där också...... jag vet, jag vet, jag ÄR gammal, men det syns bara på papperet. Inbillar jag mej i alla fall.
   
      Nu är både OS och melodifestivalen över, nu är det bara Let´s Dance och Mästarnas mästare som kändisar kan gnälla i media. Ibland undrar jag om det är Aftonbladet och Expressen som sponsrar tävlingarna. Om det inte skrevs om konstiga regler, skador och troschocker så vore tittarsiffrorna mycket lägre. Förresten troschock? Vilka trosor är chockade? För inte blir väl tittarna chockade av dem?
Om de inte är av de skära sorten med flossad insida och långa ben. Det visas ju så mycket mer än trosor i TV. Tuttchock, eller nip slip som det heter på engelska, är också något som tydligen journalister tycker är märkvärdigt och måste visas i tidningarna. gärna med en stor gul stjärna över det väsentliga... så vad består då chocken av?
    Tur man är gammal och har sett det mesta, så det ska mycket till  för att chocka mej...

 Nr vi ändå är inne på konstiga ordsammansättningar, varför måste det oftast finnas ett prefix för ett ord?
Super, är ett sånt ord, det skrivs  om supervalåret, nu kommer supersolen t.ex. Vadå super?
Ett val är ett val, det är samma sol som förra året och som alltid har lyst över oss. Ibland lyser den med sin frånvaro...   Men det underligaste jag läst när det gäller ordsammansättning är nog detta: strumppistol.
Smaka på ordet och tänk: strumppistol!
 Vad är nu detta? Jo i USA- var annars- dödades häromdagen en kvinna av en pistolkula. En person hittade en strumpa i en container där man samlade avlagda kläder. Han tog upp ur den en strumpa som kändes konstig. I den låg en laddad pistol som han råkade avfyra och kulan träffade en kvinna som avled!
    Det får alltså en journalist(???) att skriva strumppistol!   Tydligen finns inga krav på utbildning eller språkkunskaper för att få skriva i en tidning.
   För mej är en strumppistol något av en leksak, en strumpa som man stickat, tovat, sytt eller virkat i form av en pistol.
   Men nu är det dags för fjernsynsapparaten att förmedla nyheter. ja, TV´n alltså.


Inga kommentarer: