lördag 1 februari 2014

Det går mot vår, sakta men säkert.

Ja det är väl det enda som är säkert, att det blir vår. HUR den sen ser ut är en annan sak..
  När februari är över så har jag varit pensionär i 3 år. Tänk vad tiden går! Det är ju också en sak som är säker, men någon större skillnad märker jag inte av. Visst, jag rör mej inte på samma sätt och inte lika fort men å andra sidan har jag aldrig bråttom.
   Men inuti huvudet är jag fortfarande bara 35, det är underligt att inte utsidan är likadan, man kan ju tycka att det borde finnas en bättre balans mellan in och utsida...men det är bara att finna sej i det.
Det finns ju i och för sig de som är gamla redan som unga och gamla som är unga i hög ålder. Låt vara att många tar plast till hjälp..   Men nog om detta.

     Det är valår i år och det börjar märkas mer och mer i tidningar och TV, men jag är redan trött på valrörelsen, det är för mycket av personangrepp och för lite sakpolitik. Tacka vet jag när man lyssnade på Erlander, Ohlin och Hedlund i radion och deras dueller i Vasaparken!  Då kunde man också komma överens, ja, Ohlin var väl lite motsträvig, men Hedlund var rolig och klok. Då kunde ett handslag gälla i en överenskommelse. Det var hederligare då på något vis även det var ett rävspel som nu. Men politiken är ju sådan..
   Idag är det mest tjafs och bråk, konstigt nog inom alliansen, Maud Olofssons bok tyder ju på det, Annie Lööf fortsätter i samma spår, men Reinfeldt, denne teflonpolitiker verkar inte reagera, han tittar med sina stora hundögon och kommer med någon floskel. Nu har han väl fullt upp med att få in sin son i politiken, ledamot i kommunfullmäktige i Solna.
  Tänk, förr försökte barn få in föräldrar på äldreboende och trygga ålderdomen. Nu är det tvärtom, föräldrar  försöker få in sina barn i politiken för att trygga deras framtid. Tanken är väl god med tanke på ungdomsarbetslösheten. Nu vet jag inte vad Gustaf Reinfeldt har för utbildning, kanske skulle han kunna få ett vanligt arbete, men inte lika välbetalt, han har knappast någon arbetslivserfarenhet, men det har inte Fredrik heller, han som många andra, har gått från skolbänk till politikfabriken och strömlinjeformats där.
   Tur att Stefan Löfvén har arbetat, ja riktigt arbete alltså, tror han är en av få i dagens politik som gjort det.
Göran Hägglund är visst utbildad rörmokare, det var väl mest avlopp han sysslade så mycket skit har får ur sig.

    Apropå skit, nu börjar melodifestivalen också, då blir man översköljd med varenda detalj i tidningar och TV. Det går inte att värja sig. Likadant med OS, det kan jag väl stå ut med även om jag inte tittar. Möjligen ishockeyn, övrig vintersport har aldrig intresserat mej, jo, då Stenmark åkte.
   Inget ont om Anja Pärsson, hon var också duktig, men nu är jag innerligt trött på henne och hennes liv som lesbisk, det ska skrivas om det i tid och otid. Hon är inte unik, finns flera som gått före, Eva och Efva, Jonas och Mark.
   Problemet med media att de ska mjölka ur saker tills det står en upp i halsen, spelar ingen roll vad det handlar om, är det en kändis ska allt skrivas om, vad de äter, har för bil, vad de tycker o.s.v . Minsta sak blir rubrik, ja jag säger bara Zlatan! Där har vi en till som får mej att tröttna på idrott. Bilar, cyklar med autograf på, ny nationalsång, reklamfilm....

     Nä, det är lördag, det får vara slut på gnäll för idag. Hoppas Brynäs vinner.... och Juventus.... och Redbergslid, då är jag nöjd och kan fira med en liten Whisky!

Inga kommentarer: