söndag 9 februari 2014

Vintern den blev kort, snön har regnat bort. Av Lemas Todin.

När man ser på foton från  förra vintern så kan man fundera om man befinner sej på samma plats.
Här i Söderby är det så gott som snöfritt. Ja, stora delar av södra Sverige har det likadant. Det är ju synd om de som ska ha sportlov den närmaste  tiden. Men de som driver fjällanläggningarna är ju glada.
  Men det skapar också mycket trafik, vi får hoppas att det inte sker alltför många olyckor.
De som tar tågen får väl sitta och hålla tummarna att kontaktledningar, växlar och  tågen håller.

      Därmed är vi ju raskt inne på OS och skidor- hockeyn har ju inte börjat än- och nyss fick jag veta att Sverige har fått en silvermedalj till. Vad är det för fel på guld?? Skämt åsido, det är ju så att framgång föder framgång, så varje medalj är en sporre.    Själv tittar jag inte på OS, vintersporter har aldrig varit något stort intresse, det fanns väl när man var liten och Sixten var stor. Stenmark kollade man på såklart, annars var man ju inte allmänbildad.. ...
    Men att jag inte tittar beror också på att det blivit så stort, med underliga grenar, snowboard, slopestyle, puckelpist(?) parallellslalom, skiathlon, sprintstafett och annat. Nä skidor.. då är det 15 km, 3 mil och 5 mil samt stafett samt för tjejerna 5 och 10 km och stafett. Punkt.
    Jag kan förstå att man vill utveckla och göra sporten mer TV-vänlig och dramatisk men samtidigt... äh jag bryr mej inte egentligen.
   En annan sak jag ogillar med OS, såväl sommar som vinter är dessa enorma pengar de kostar.  300 miljarder i Sotji. Är det inte helt åt helvete?  Nu skulle väl inte ett OS i Sverige kosta lika mycket, men ändå hoppas jag att Stefan Lindeberg och de andra i SOK inser att vi aldrig kommer att få, eller kunna arrangera ett OS.  Det handlar inte bara om anläggningar, det finns något som heter infrastruktur också.....
    Som jag skrev i början, tågen ska fungera, och vägar måste byggas. Vilket inte är det lättaste i Stockholms trakten. Det finns något som heter förbifart Stockholm.....många tror att det är en lokalkörbana och vill ha bättre kollektivtrafik, mer tunnelbana och fler bussar. Att det handlar om en del av E4 tänker de inte på. Hur ska man då få  08-or att acceptera de utbyggnader som behövs till ett OS? Jag har ju arbetat i Staden i 23 år och har sett och hört att gnäll och alla överklaganden om bostadsbyggande i innerstaden. Vilket är något som borde gå före ett OS. 

     Något annat som jag heller inte tittar på är melodifestivalen. Den har Christer Björkman lyckas förvandla till sin privata lekstuga med dåliga låtar, programledare som försöker vara roliga och en flinade banan som passar bättre i Bollibompa och liknande. Dessutom ringde 2010 och ville ha tillbaka sin keps..
   Jag vet, jag vet smaken är olika, men jag kan ju inte undgå detta då det skrivs sida upp och sida ner i tidningarna. Och dem tänker inte sluta läsa!
  Med detta sagt, lördagar är det  London Calling med Wennman i sportbladet, Torsdagar NHL med Bjurman, Söndagar, ledarsidan med Katrine Kielos- utomordentligt skicklig! Och Jan Guillous krönika. Läs den i dag, 9/2, den handlar om infrastrukturen, jag håller helt med honom!
       Naturligtvis finns annat. Peter Kadhammar, en av Sveriges bästa  journalister, t.ex.
Nu är jag klar för idag, ska ta itu med Aftonbladet och läsa hela tidning noggrant så att jag kan  vara uppdaterad, kultursidan verkar vara intressant idag också!

 Och regnar gör det, SUCK!

Inga kommentarer: