onsdag 15 januari 2014

Hej mitt vinterland!

Ja, det blev vinter till slut och den verkar stanna kvar ett tag till. Kallt men ingen snö.
Men det är ju bra, då kanske det blir lite tjäle i marken och is på sjöarna. Fast jag tänker inte ge mej ut på några sjöisar än på ett tag. Det är tillräckligt många som drunknar ändå.

     När jag läser nyheter på nätet så slås jag av hur många olyckor det är på vägarna, ofta orsakade av halka.  Tur i oturen att det trots allt är så få dödsoffer, bara idag har det skett flera på E18 i Västmanland,  i Södermanland och på E4 i Hälsingland där flera bilar varit inblandade. Så skönt att man inte behöver ge sig ut i trafiken. Även om man är försiktig, och har bra däck, vet man inte vilka man möter.
    Men man kan ju tänka på hur det var förr, innan dubbdäck, säkerhetsbälten och airbag fanns. Visserligen fanns det väl färre bilar, färre motorvägar och vägar med mitträcken, olyckorna var värre då har jag en känsla av.
    Under 5 höst och vintermånader 1967-68 åkte jag varje helg mellan Linköping och Gävle, vilket under att vi inte råkade ut för något. Fort gick det på väg 55 från Norrköping till Enköping och vidare förbi Sala, Heby, Gysinge och Hedesunda till Gävle.  Ofta i en Amazon eller PV med radialdäck, visserligen vinterdäck, men ändå. Inte var det några motorvägar heller..
     Jag är glad att jag slipper göra den resan idag, så mycket kan jag säga!

  Men det finns andra olyckor att tala om, alliansen har ju flera som havererat. Björklund t.ex, nu har han begärt hjälp från utlandet för att klara skolan, Enström, försvarsministern som är kapten(!) inom försvarsmakten verkar inte ha mycket under gradbeteckningarna. Men så får hon också kritik från två f.d M-ministrar Odelberg och Björk, som ju båda haft samma ämbete.  Tolgfors, den gamla tomhylsan har i alla fall vett att tiga. Men han sa inte så mycket innan heller.
   Överhuvudtaget verkar det vara oroligt i regeringen, men det är ju valår och alla har behov av att synas. Ja inte bara de, MP och S verkar vara osams om mycket, V.... ja de är ju som de är.
   Undrar  hur man stå ut med dessa fram till september, nuförtiden verkar personangreppen går före sakpolitik, alla säger om de andra: de har ingen politik, de bara angriper oss  tycker att vi har fel...
   Oavsett parti, de ska verka för att Sverige ska var ett bra land, vi behöver fler jobb, en bättre skola och en bra vård.
     Just skolan är den viktigaste frågan då en bra skola och bra elever är det som är grunden till ett bra samhälle.   För har du inte bra betyg som bevis på att du kan läsa, räkna och skriva lär du inte få något jobb. Kan du det, kan du också lära allt annat, då dessa tre saker är förutsättningar för just det!
   Många vill återföra skolan till staten. Jag tror det är bra, då kan man behålla skolplikten, se till att ingen elev kan flyttas upp utan att kunna de tre viktigaste sakerna.
    På min tid fick man gå om klassen om man hade för dåliga betyg, framför allt  i  de tre nämnda ämnena.
Det kallades pluggskola, visst, den var inte perfekt, men det vi lärde oss, det fastnade.  Även årtal som man kanske inte använt sig så mycket av, men just att läsa, lära sig komma ihåg saker var bra i många andra sammanhang.
   Slut på lektionen!

Inga kommentarer: