söndag 15 december 2013

Bråk med och om språk

Nyligen läste jag i Metro  en insändare där skribenten tyckte att vi skulle acceptera en språkutveckling, ungdomar skriver ba, asså, tbax, LOL, OMG och så  vidare. Vi måste acceptera detta menar han.
  Tycker jag inte alls, jag anser inte att SMS-svenska är något att stå efter.
Snarare är det så att språket blir sämre och sämre. Men det beror på skolan, man kan undra om det finns någon svenskundervisning längre. Nu är det bara Ipad, skrivplattor och mobiler man skriver på.
Papper och penna tycks var helt borta,  läsförståelsen  och ordförståelsen är heller inte mycket att skriva hem om. Eller att läsa om...
 Jag har skrivit det förr, men det förtjänas att upprepas, unga journalister- eller vad man ska kalla dem för- är i särklass när det  dålig svenska.
Ta sönder, gjorde sönder, ta självmord, dem ska  inte säga så..... suck!
Det heter ha sönder, begå självmord, man skriver de, inte dem- möjligen dom, men i min (skol)värld var det otänkbart, en stor röd bock i kanten direkt ! Gjorde sönder... hur kan man få de två orden att passa ihop?
Omöjligt! Ta sönder, samma sak.  
     Jan Björklund har mycket att stå till svars för! I sanningens namn, Göran Persson  som skolminister begick ett stort misstag när han lade ansvaret för skolan på kommunerna. Men som sagt, 7 år har han haft på sej att reformera skolan, de försök han gjort har gått åt fel håll.  Han skulle rest till Finland, nära och bra, för att se hur en bra skola fungerar.
   Nu börjar röster höjas för ett förstatligande av skolan. Inte en dag för tidigt.   Riskkapitalisterna får satsa pengar på något annat håll.   Jag kan rekommendera Jan Guillous kolumn i Aftonbladet 15/12. Det klokaste han sagt på länge.
   Vill man lära mer om politik så är Katrine Kielos på ledarsidan i Aftonbladet på söndagar värd att läsa.
Hon redogör hur det ligger till, klart och koncist, man kan bara hålla med. Om man inte heter Reinfeldt eller Ingves, dagens ledare, 15/12 visar hur olika ekonomer tänker och tycker.
   Nu har jag inte så höga tankar om teoretiska ekonomer, men man börjar fundera.... att två så välutbildade personer kan komma till så olika slutsatser !  Skulle vara intressant att höra Ingves, riksbankschefens åsikt efter att ha läst ledaren. Om han nu gör det.

Inga kommentarer: