fredag 15 februari 2013

Fredags mys? ja inte vädermässigt..

Himlen påminner mest om en grå, våt filt som hänger över en. Det kommer något från  den, vet inte om det är regn eller iskristaller. Nåja, det tar på snön kan man hoppas.
 För övrigt är jag så arg, ja rent ut sagt förbannad, på den girighet som avslöjas och med den de lögner som de (den) skyldige kommer med. ja, skyldig, naturligtvis är de (den) anklagade oskyldig!
   Vi kan ju börja med Anne Carlsson, ordförande i Reumatikerförbundet. I 7 år har hon haft lägenhet, telefon och städning utan att betala skatt. Det hade hon ingen aaaaning om att hon var tvungen att göra. Hon, som suttit nämndeman i skattemål och därmed borde vara kunnig om vad som gäller. Men nej, då, hon är bara en liten vanlig tant från Värmland och vet inget om sådant! När hon ställs till svars i TV kan man se hur hon försöker slingra sej så att en jagad huggorm skulle bli avundsjuk. Naturligtvis ska hon eftertaxeras, risken är väl att förbundet får betala..
   Några andra girigbukar är LO! Jodå, de försöker sno åt sej några fritidshus som en kvinna genom en stiftelse donerade till fattiga  yrkesarbetande kvinnor så att de skulle få ha ett ställe där de kunde få vila från arbetet. Nu vill LO ändra i stadgarna, troligen för att pamparna ska få gratis sommarställe.
   Varför kan de med sina höga löner betala det själva. Förresten Karl-Petter Thorvaldsson, Lo´s ordförande, visst ser han ut som en ung Gunnar Sträng ? Lika grötmyndig verkar han vara också..
 
      Nä, jag är innerligt trött på maktmänniskor som alltid med sin härskarteknik försöker trycka ner andra. de är många, inte bara Tre Knas, alltså Reinfeldt, Borg och Bildt, även Jan Nyberg, Telias avgångne ordförande, VD´n för bostadsbolaget i Göteborg som försökte slingra sej från anklagelser om vidlyftighet med pengar, kickoffer, planeringsresor och annat. Inte i Sverige, det är naturligtvis billigare i Florida t.ex .
   Självklart visste han heller inget om att bolaget hade ett  register där hyresgästers religion, sjukdomar och annat. Nej ljug och förneka, spela oskyldig och svara med motfrågor och ifrågasätt uppgifter.
   Man blir ganska så trött på det här, eller hur?

  Vad mer är jag irriterad på?  Ja, den dåliga standarden på tidningar. Rättare sagt hur de skriver, hittar på nya ord, inte kan skilja på hans och sitt, Nyligen hade någon på Aftonbladet sett Frank Andersson i Globen gallerian med "hans sambo och barn" Vems sambo? Det framgick inte, men jag antar att de menade "sin sambo och barn".  Men den värsta språkgrodan stod Jan Helin, ansvarig utgivare för. Han tillfrågades om vad som var viktig på  alla hjärtan dag. Svaret: blev " att jag minns att köpa blommor". Rimligen borde han sagt ( skrivit) : att jag kommer ihåg att köpa blommor. Minns, och kommer ihåg betyder visserligen samma sak, men ska användas i rätt sammanhang. Det vet t.o.m jag med bara en 7-årig folkskola. Då tycker man att en välutbildad (?) journalist vet det också... Men det är främst de yngre som skriver illa, men det beror på, antar jag, den dåliga skola de gått i..  Många är ju frilansare och har bara gått några kurser på folkhögskola, det har från säker källa. Men även JHS, journalisthögskolan har sina brister. Eller om  man slutar bry sig när man är klar..  jag må vara en petimeter, petimäter säger en del, men jag kan inte hjälpa att jag reagerar på sådant här. " Ett litet nummer för smått", så beskrevs ett fotbollslag i Sportbladet.
   Om jag nu ska använda mig av de uttryck man dagligen ser i media: jag häpnar, äcklas, jag känner mig kränkt över att behöva se sådan dålig behandling av  Thet Swänska Språkeht!

   Men nu är det fredag, en god middag väntar och ett glas Islay Mist till fredagsfinalen av " vem som vet mest" Och vi vem som gör det, eller hur?  :-)
  

Inga kommentarer: