lördag 24 november 2012

November! Säger bara..

Varför känns november som två månader? Det är mörkt och grått,blir inte riktigt ljust på hela dagen.
    Jo, det har varit fina dagar och denna  månad, men de är lätt räknade. Eller hur?  Men oftast så minns man bara de trista dagarna som är så långa att, för att citera Alex Schulman, man måste ta  taxi mellan dem. Eller buss om man vill vara lite miljövänligare..

   Men november ÄR en trist månad! Fråga Karl  XII, han vet nog.., ja ni kan ju tänka er i alla fall vad han tyckt om han kunnat berätta.  Jag har väl heller inga roliga minnen från den här månaden. I tonåren led jag från första oktober till sista december. Då visste man att det skulle bli ljusare.
  För 50 år sedan vid den här tiden var jag på sjön, det var lika grått där.. för 45 år sedan låg jag i lumpen på I 4. Gissa! Jo, de var lika jävla grått då också! Ett evigt marscherande och cyklande runt Linköping.
  I tonåren bodde jag i Totra, men tillbringade kvällarna i Norrsundet på fiket eller på bio. Det var 3 km hem på mörka vägar, sista bussen gick 21.10, filmerna slutade  22.00. Men vid skiftbyte i fabriken kunde man få lift hem om man hade tur...   Det är väl dessa kvällar som gör att jag tycker om att gå, även om jag har andra anledningar i dag.
  Men det finns några ljuspunkter med november, det skall icke förnekas. Just ljus, det kan man tända på kvällen vid middagarna, de skänker ett lugn och maten smakar bättre. Har man sen lite skön musik, Mozart t.ex, och en bra livskamrat att prata med, om allt möjligt, då är det gott att leva.
   En positiv sak till med november minns jag ! Det var för två  år sedan då jag  lämnade in papper på min uppsägning från Stockholm stads Fastighetskontor! Det kändes skönt att kunna räkna ner dagarna till pensionen!

     I tidningarna har man de senaste dagarna kunnat läsa att "rysskylan" är på väg, men när man tittar på den grafik de visar så kommer temperaturen att ligga på några - grader lägre än normalt. Om man kan tala om normalt när det gäller väder - och november. 1965 t.ex, då  kom första kylan redan den 5:e ( Gud vet varifrån) och det blev inga + grader förrän i mars!
     Undrar vad som hände med Wolfgang Roeder, den tyske väderprofeten som kom med långtidsprognoser? De stämde rätt bra vill jag minnas.. Men från USA kommer rapporter att vintern ska mildare än vanligt. Men USA och Ryssland, tja, de har väl aldrig kommit överens?
    Det blir som det blir, strunta i Aftonbladet, renmagar, aborrfenor  och kloka gubbar med känningar i vänstra knäet. Man ser ju vilket väder det är när man vaknar...

      Nu tänker jag sätta mej med en god bok och njuta innan middagen. Förresten en god bok? Vem kom på det uttrycket? Någon som ätit en kokbok kanske.. en bra, spännande, rolig, intressant, tragisk.. finns många synonymer på hur en bok är- eller kan vara. Jag läste en gång en bok med ett väldigt tragiskt slut, det var min bankbok!
 

1 kommentar:

Anonym sa...

Snart blirr det en resa till Norrsundet igen. Inbjudan kommer.