onsdag 19 september 2012

nu går vi mot mörkare tider

Ja, alltså, dagarna blir kortare och nätterna mörkare. Ganska skönt egentligen att det "lugnar ner sej" och man kan var inomhus utan dåligt samvete. Jag är ju sån att är det fint väder så vill jag vara ute, om så bara för en promenad. Eller trädgårdsarbete, vilket jag ägnat mig åt idag i 2 1/2 timme, ogräset växer ännu om än inte lika fort som förut. Men sedan återstår bara städdagen den 5 oktober, det finns några häckar som ska beskäras hårt. Två grannar ska jag också hjälpa med höga häckar,den ena har får växa alltför högt. Den förre ägaren gjorde inget åt den. Men det tar väl bara någon timme att klippa den.

     Innan det blir alltför höstlikt ska jag ta en heldag i Tyresta igen. Det får bli en sträcka på 2  mil ungefär, det är vad jag orkar med, i brandområdet är det väldigt oländig terräng, runt Stensjön är det brant både upp och ner. Men när man är hemma är det skönt att lägga sig i bastun och låta musklerna mjukas upp. Får man sen en pilsner somnar man  gott...

    Nu har riksdagen öppnat, det var nog en och annan som somnade under Reinfeldts och kungens tal, här behövdes ingen pilsner...  talen är  ofta lika långrandiga som en gammaldags flanellpyjamas och lika innehållslösa. kan inte tänka mig att någon använder ett dylikt plagg numera..
    När riksdagen samlats så ska det  börjas resas kors och tvärs i världen. många har väl studerat resmål som kan kombineras med semesterdagar, gärna där det är varmt och skönt. Att resa och göra studiebesök är ju sååå ansträngande. Ändå har riksdagsmän och -kvinnor haft hela sommaren på sig att hämta krafter. Ja, jag vet, de arbetar på hemmaplan under sommaren med möten med sina väljare. Då de flesta reser bort på semester..
      Semester ja, nu ska föräldrar och elever själva få bestämma när de ska vara lediga. Hur har man tänkt här?  Vi har ju skolplikt, och två terminer, har det ändrats på något vis? har Jan Björklund genomfört något utan att berätta? Inte vet jag, men nog verkar det konstigt att man ska kunna åka bort mitt i terminen lite hur som helst..  men alliansen vet man ju var man har, den är inte som andra. Den är lite eljest som de säger i Norrland.  Men som det verkar så får vi en ny regering 2014. C ligger ju klart under 4% och KD är på gränsen... Ja, Annie Lööf, hon sparkade sin stabschef i veckan, oklart varför, men någon måste ju hon skylla på när det går dåligt. Om hösten faller alla löv från träden, men det här tyvärr det enda Lööfet som inte gör det...

  Det är däremot mycket annat som fallit den senaste tiden. Tårar t.ex
       Vår trogna vän och följeslagare Xana har nu tagit plats i hundhimlen. hennes aska är strödd i Årsjön, en plats  som hon tyckte om och där vi haft många sköna stunder tillsammans.
     Det var en tung dag då vi var hos veterinären, men hon var lugn och fin.Tror hon var nöjd med livet.
När vi kom hem och drack kaffe på altanen så kom det en vacker fjäril, påfågelsöga, och satte sig på bordet  mitt emellan oss, den satt stilla en stund och flög sedan i väg. Det är den enda gången jag sett en sådan fjäril i sommar.   Vi vill gärna tro att  det var Xana som sa adjö..
  Det gör jag också - för den här gången

Inga kommentarer: