tisdag 23 april 2013

En vanlig tisdag i april..

Då kan man unna sej en vilodag. Ja, man har ju vilodagar lite som man vill nu för tiden.
  Men när snön äntligen är borta och det är + grader hela dagar så vill man komma i ordning på den lilla tomtplätt man har.   Särskilt efter en så här vinter. Häckar och buskar har tagit skada, om än mindre än vad man trodde. Det är segt virke i både spirea och vinbärsbuskar !   Klematisen låg på marken så den fick vi klippa ner. Några sorter ska klippas ner, men just den här skulle inte det. Nåja, bara att börja om på nytt.
  Altanen har jag också tagit isär, trodde det skulle gå bra med skruvdragare, men icke med golvvirket! Är det fuktigt så nyper skruvarna fast ordentligt. De har dessutom suttit 13 år.  Spett, bräckjärn och hammare fick det bli.  Staketen och stolparna gick det lättare med. I dag har en byggare varit här och tittat, han ska lämna kostnadsförslag. Han tyckte också att det var lika bra att byta plankorna, gjuta nya plintar för bättre bärighet.  Den stora snömängden som rasat från taket har gjort att mitten partierna sjunkit ett par cm och  de 3 plintarna har inget bottenfäste vilket gjorde golvet svajigt. Men så är det när  alla husen i området är byggt på sjöbotten. Det får kosta,men som tur är finns ju rotavdrag!
  
Avdrag på min popularitetslista får SAP för sitt sätt att genomföra val på kongressen. Främst är det två starka arbetarkommuner, Malmö och Stockholm som intrigerat och kuppat in folk på ett sätt som, tycker jag, liknar gamla öststater. särskilt i Stockholm där man har haft stenhårda politruker som styrt och bestämt vilkas om ska bli valda. Kulturen sitter tydligen hårt i väggarna. Veronika Palms agerande tyder på det.
    Men även valberedningen kan man fundera över. Man minns ju turerna när Juholt blev vald till partiordförande, då var det en svag ordförande, Berit Andnor som ledde. Nu var det en en annan Berit som var ordförande, Högman heter hon. Vad hon har för meriter  vet jag inte, men några avtryck inom politiken har hon inte gjort, inte heller namnen Andor hör till de lysande stjärnornas skara. Vid nästa val så får de skaffa en ordförande med ett annat förnamn...
    Nu blev ju den inkuppade, Omar Mustafa inte så gammal, efter 6 dagar var han borta. Nu har jag inget emot muslimer i sig,men den här var väl inte den bästa, M håller också sig med en muslimsk riksdagsman som helst vill leva i ett land med sharialagar. Ja, det står honom fritt att vilja det, men inte lär det ske i Sverige de närmaste 100 åren, om någonsin. Så man kan ju undra varför han är kvar? Ja, arvodet är ju bra och pensionen efter 6 år. Nu vet jag inte hur länge han suttit i riksdagen, men efter 2014 hoppas jag han är borta med resten av alliansen...
     Till sist, jag såg en utmärkt film på TV nyligen, Hans Christian och sällskapet av Göran Thunström, med Per Oscarsson, Ernst Günther, Ernst Hugo Järegård samt Berit Carlstén - mycket bra.
  I  en scen säger en av figurerna: Ja, jag är liberal, men politik förstår jag mig inte på!
Av någon anledning kom jag att tänka på Annie Lööf och Jan Björklund, undrar varför?

   Den svenska flagga vajar så vackert mot aprilhimlen där molnen dra förbi och låter solen titta fram.
Vår, mina vänner vår!

Inga kommentarer: