måndag 29 oktober 2012

jubileeumsnummer!

Ja, jag upptäcker till min förvåning att det är den 100:e gången jag skriver i bloggen.
Jag har ju skrivit en massa annat också, bl.a till Aftonstjärnan, PRO:s tidning, boken om Norrsundets sågverk, tidigare för SKTF och personaltidningar  på Gatu och Fastighetskontoret och Fastighetsförvaltningen. Några sidor har det blivit under årens lopp, artiklar av skilda slag, minnen, kåserier, intervjuer med människor på jobbet. Men nu är det alltså nr 100 i det här forumet.
    Vad ska det handla om? Ja, det brukar ge sig under det jag skriver, har inga direkta mål eller  klara idéer om innehåll även om det finns något i  skallen stora drag.

     T.ex  så har jag äntligen gjort höst.  Det innebär förutom att ha satt på vinterdäcken så är allt trädgårdsarbete avklarat.  Jag trodde att det var det redan efter städdagen i föreningen för 3 veckor sedan, men så dök det upp 20 kbm barkmull som skulle läggas ut på en del rabatter på vissa gemensamma ytor. För min del så blev det ca 10 timmars körande med skottkärran i det " gröna" området, vi har tre sådana i föreningen, gula, röda och så gröna, där jag bor. Nu var det bara i det röda och gröna som behövde åtgärdas, det gula området ser lite annorlunda ut med annan växtlighet. men så småningom så...
  Vi var 4 stycken som klarade av arbetet på 2 dagar. I det röda var det runt lekplasten och vid tvättstugan, vars häckar klipptes ner i fjol och i år som 3 grannar hjälptes åt. Men mina kbm fixade jag själv..
   Nu ska jag bara se över verktygen, en del behöver kanske rengöras och rostskyddas, en skottkärra ska också underhållas, diverse muttrar har lossnat och behöver skruvas åt. Billiga kärror slits fort...

         Hösten ja. På himlen jagar gråa moln västerut, blåser friskt, det är plusgrader, men i morse var det -8 när jag steg upp vid 7-tiden.
Men det är ju inte mycket att skriva om, de har det betydligt värre på östkusten i USA med en  riktig   Frankenstorm på väg in över land. Miljoner kommer att drabbas av elavbrott och översvämningar, delar av New York evakueras. Men ändå upp till 130 mil inåt land kan ovädret orsaka stora skador. Så vi ska inte klaga. I USA är ju vana vid orkaner och stormar även om de inte är i klass med denna som beskrivs som en " orkan på stereoider"   Möter den sedan den kalla vinterluften från norr blir det än värre.
 
      Det sägs att en olycka sällan kommer ensam, det är ju snart presidentval i USA. Inte vet jag om det är en olycka direkt, men det späder ju den spänning de står inför i USA..
   Jag har försökt hänga med i valkampanjerna, men det är svårt att tycka om någon av kandidaterna, de ligger för långt från min verklighet. Men, att rösta på Romney.. en man som har 0 koll på geografi.. Inte så ovanligt direkt bland presidentkandidater och sittande president- Men när han påstår att Iran enda väg till kusten går genom Syrien, då hajar man till! Däremellan ligger ju Irak, Iran har ju kust i söder i Arabiska viken.. Jag får leta fram Bergwalls gamla atlas från skolan och skicka den till honom. När han läst den kan han skicka den vidare till Sarah Palin ( minns ni henne? ) Hon påstod att man kan se Ryssland från Alaska..
    Jag minns också Al Gores klassiker efter ett besök i Latinamerika: Jag önskar jag läst mer latin i skolan så kunnat prata med befolkningen.
   Det klagas på den svenska skolan, men geografi kan vi fortfarande...tror jag.

Så där, nummer 100 läggs nu till handlingarna.


Inga kommentarer: