lördag 14 april 2012

Vintern ra... i helvete heller!

Nä, det blev ett bakslag, det brukar det bli i april, men lika onödigt varje gång. Men nu är det inte därför jag skriver igen.
De senaste veckorna har det skrivits om Sveriges vapenaffärer med Saudiarabien vilket fick till följd att Tolgfors avgick, ingen större skada skedd i och för sig, men avtalen skrevs ju redan på Perssons tid. Nu vill jag inte ta regeringen i försvar på något vis, de har haft tid att göra något åt avtalen under tiden, men icke. Men Bildt, med sedvanlig arrogans, påstår att det gäller jobben och att "hade det främjat frihetsrörelsen om det hade varit franska vapen?" Ungefär så. Sedan säger han att det inte finns någon vapenfabrik i Saudiarabien, det är en hägring och att det inte finns någon skandal i det hela. Nja, den enda skandalen är väl att Bildt sitter kvar i regeringen..
     En annan skandal, på närmare håll, är hur polisen lägger ner förundersökningar om brott och istället jagar pinnar för att nå uppsatta mål. De låtsasarbeta i stället för att utreda brott. Högste ansvarige för polisen är Beatrice Ask, moderat justitieminister. Med bakgrund som hårfrisörska i Härjedalen. Om hon klippte folk som hon arbetar som minister,ja då såg väl Härjedalingarna ut som troll ......
Bosse Ringholm var rätt ute när han för ca 10 år sen sa om poliserna att: "de är ju så jävla lata" Leif  GW har uttryckt ungefär samma sak, nästan rakt i ansiktet på Rikspolischefen i tv-programmet Veckans brott.
   Bevis för det får man om man läser Aftonbladet om hur snabbt de lägger ner, eller struntar i att utreda brott. T.ex tjejen som anmälde ett våldtäktsförsök, de brydde sig inte om att att höra vittnen eller att ringa till henne. Men när hennes far tog reda på vem det var genom att kolla bilverkstaden där han servat sin bil, gett polisen namn och adress orkade de göra något. Nu fick killen 10 månaders fängelse, visserligen  är domen överklagad, men ändå.   Fortsätter det så här är risken stor att den som blir utsatt för brott tar lagen i egna händer och straffar förövaren om och där det går. Men då kan ni ge er tusan på att polis och åklagare vaknar! För i Sverige är det viktigare att försvara brottslingars rättigheter än att fälla dem för brott!
  Så där, nu har jag avreagerat mig och kan återgå till memoarerna..

1 kommentar:

Anonym sa...

Ok att polisen är lat men å andra sidan så fort de gör något så får de utstå en helvetes massa kritik från extremvänstern och journalistkåren. Jag har läst och redigerat dina texter. Jag vill väldigt gärna ha med dem i historiken eftersom din text med personbeskrivningarna ger stuns åt historiken. Jag läste upp en del från din text för gruppen och de håller med mig. Texterna ligger nu hos en redigerare för granskning.
Vi är nu inne i slutfasen och skall arbeta fram upplägget och designen fför boken. Jag återkommer.